Finns det någon generell hastighetsbegränsning på motorväg och får man köra snabbare än begränsningen i vänster körfält?

Vad är den högsta tillåtna farten på en motorväg? även om skyltarna visar 70 brukar de på vänstra körfältet köra runt 90-100 km/h.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det du skriver som att du främst undrar om det finns någon generell hastighetsbegränsning på motorvägar. Du undrar även om fordon som kör i vänster körfält på en motorväg får lov att överstiga hastighetsbegränsningen som gäller på vägen. I mitt svar kommer jag att använda mig av regler i trafikförordningen.

På motorväg gäller som huvudregel 110 km/h
På en motorväg är som huvudregel den högsta tillåtna hastigheten 110 km/h (9 kap. 1 § första stycket sjätte punkten trafikförordningen). Trafikverket kan dock även bestämma att hastighetsgränsen ska vara högre, nämligen 120 km/h (9 kap. 1 § tredje stycket trafikförordningen).

Skyltarna på den aktuella platsen gäller dock i första hand
Däremot säger du att hastighetsgränsen är 70 km/h enligt skyltarna på den aktuella vägen. Skyltarna går i första hand, så står det 70 km/h på vägskylten får man inte köra snabbare än det. Då gäller inte den generella hastighetsgränsen på 110 km/h.

Trafikverket får nämligen meddela föreskrifter om vilka hastigheter som ska gälla på vägarna i Sverige (jämför 3 kap. 17 § trafikförordningen). Även Länsstyrelsen får i vissa fall besluta om lokala trafikföreskrifter om att exempelvis en lägre hastighet på kortare sträcka ska gälla. Det finns sannolikt en anledning till varför hastigheten satts lägre än vad som vanligtvis gäller på en motorväg på just den vägen du beskriver. Du kan läsa mer om hastighetsbegränsningar på vägar på Trafikverkets hemsida.

Man får inte köra snabbare än hastighetsbegränsningen i vänster körfält
Du beskriver att fordon i vänster körfält brukar köra i 90-100 km/h. Som jag tolkar det låter det som att fordonen har för avsikt att köra om andra fordon som kör långsammare än dem. I vänster körfält på en motorväg kör man främst om man håller på att köra om ett annat fordon.

Däremot får man inte köra snabbare än hastighetsbegränsningen som gäller på vägen bara för att man kör om ett annat fordon. Man ska alltid hålla sig till hastighetsbegränsningen och det är olagligt att köra för fort. Kör man för fort kan man straffas med penningböter (se 14 kap. 3 § första punkten b trafikförordningen).

Om de fordon du beskriver kör cirka 20-30 km/h för fort kan de därmed bli straffade med penningböter om polisen mäter deras hastighet vid exempelvis en hastighetskontroll.

Sammanfattning
För att sammanfatta är hastighetsbegränsningen på en motorväg generellt sett 110 km/h. Framgår däremot något annat av vägskyltarna på den aktuella vägen är det den hastigheten som gäller. Följer man inte denna gör man sig skyldig till hastighetsöverträdelse och kan straffas med penningböter, även om man kör i vänster körfält.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare