Finns det någon nackdel med att ha någon skriven hos sig?

Hej Finns det någon nackdel att ha någon skriven hos sig, min syster i detta fallet? Jag äger min fastighet och har två hemmavarande barn.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring konsekvenser som kan uppkomma om din syster skulle skriva sig på din adress. Regler kring var en person ska vara folkbokförd går att finna i folkbokföringslagen.

Man ska skriva sig där man är bosatt

Man ska vara folkbokförd på den fastighet och i den kommun där man är bosatt. Avgörande för vad som klassas som bosatt är som utgångspunkt där en person spenderar sin dygnsvila (6-7§ folkbokföringslagen). Om din syster spenderar majoriteten av sin lediga tid hos dig är det helt i sin ordning att hon också skriver sig hos dig. I den andra möjliga situationen, att hon inte ska bosätta sig hos dig,  kan hon begå folkbokföringsbrott om hon skriver sig på din fastighet, (42§ folkbokföringslagen).

Din syster kommer antas vara bosatt hos er

Om du låter din syster skriva sig hos dig kommer det leda till att hon antas bo där. Konsekvenser av det kan t.ex. vara att hennes post skickas till dig och att myndigheter, som vill komma i kontakt med henne, besöker dig. I övrigt kan jag inte se särskilt många negativa konsekvenser för dig eller dina barn.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det viktigt att vara skriven där man är bosatt, eftersom felaktig folkbokföringsadress kan vara brottsligt. I övrigt bör det inte påverka er särskilt mycket.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Cajsa Klefenberg Rådgivare