FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/12/2021

Finns det någon preskriptionstid på skadeståndstalan i anledning av brott?

Hej. Jag blev utsatt för en misshandel av rubriken, normalgraden av min dåvarande sambo 2017. (var påväg därifrån). Han slog mig i huvudet med en batong efter många månader av psykisk misshandel. Han gjorde detta framför min son som då var 6 år gammal. Han hotade mig under tiden att inte ansöka om skadestånd osv. Men polis/åklagare gjorde inget åt dom hoten.

Detta har satt såna enorma spår i mig och jag är rädd och osäker fortfarande! Jag fick lov att fly från min lägenhet efter detta hänt. Jag finns det någon chans att ansöka om skadestånd nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta om du fortfarande kan ansöka om skadestånd efter den misshandel du blev utsatt för 2017. Preskriptionslagen (PreskL) och Rättegångsbalken (RB) kommer användas för att besvara din fråga. Eftersom polisen och åklagare var involverade förutsätter jag att din före detta sambo blev dömd för misshandel av normalgraden och håller på eller har avtjänat sitt straff.

Kan jag föra en talan om skadestånd separat från brottmålsrättegången? Finns det någon preskriptionstid på skadeståndstalan i anledning av brott?

Du har rätt att föra en talan kring skadestånd i en separat rättegång. Det måste alltså inte vara i samband med brottmålet även om du också kunde haft det (22 kap 1 § RB). Jag förutsätter att ett åtal för misshandeln har väckts inom tio år från tiden för händelsen. Det betyder att den nya preskriptionstiden på tio år räknas från det att domen meddelades (2 § och 7 § PreskL). Så länge det vid brottmålsrättegången inte togs upp något kring skadestånd har du alltså fortfarande möjlighet att väcka en talan om skadestånd i anledning av brottet han begick mot dig. Även om inget åtal har väckts kommer du fortfarande kunna väcka åtal gällande skadestånd eftersom det inte har gått tio år från att brottet begicks (2 § PreskL).

Hur går jag tillväga?

Du väcker en talan(stämning) hos rätten genom att skriva en ansökan om att få skadestånd av din före detta sambo och varför du ska ha det med tillhörande bevis och tidigare dom (42 kap 1 § och 2 § RB). Du skickar in ansökan till tingsrätten i den ort som svaranden bor i, dvs din före detta sambo (10 kap 1 § RB). Mitt råd är att kontakta en jurist som kan hjälpa dig med ditt yrkande, dvs din skriftliga ansökan. Det går alltid att boka tid hos våra jurister på Lawline för att få ytterligare hjälp. Värt att tänka på när man väcker talan som privatperson är att det kostar att gå till domstol och som huvudregel ska den som förlorar målet betala sina egna och motpartens rättegångskostnader (18 kap 1 § RB). Om din före detta sambo har avtjänat sitt straff och du på något sätt känner att han fortsätter hota och skrämma dig kan jag rekommendera dig att ansöka om kontaktförbud hos polisen, ring 114 14. Se mer information kring kontaktförbud på polisen.se och åklagare.se

För mer information kring stämning läs gärna på Domstol.se

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare