FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/07/2023

Finns det någon tidsgräns för när man måste ha genomfört bodelning?

Hur lång tid kan det ha gått max sedan skilsmässa för att man ska kunna dra igång en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon tidsgräns för när man måste ha genomfört bodelning. Med tanke på att din fråga handlar om bodelning vid skilsmässa så kommer jag att använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara din fråga.

Finns det någon tidsgräns för när bodelning inte längre kan begäras?

Det finns ingen bestämmelse i ÄktB som reglerar hur långt efter en skilsmässa bodelning senast kan begäras, och det skulle därför kunna sägas att det inte finns någon konkret begränsning. Däremot är det i detta sammanhang viktigt att tänka på att bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då man ansökt om skilsmässa, se 9 kap. 2 § första stycket ÄktB.

Trots att ÄktB inte reglerar någon gräns, så har Högsta Domstolen (HD) uttalat sig om detta. HD bedömde i NJA 1993 s. 570 att bodelning efter skilsmässa skulle nekas då ansökan i det fallet genomfördes efter 24 år, där parterna inte angett någon god anledning till varför de väntat med att genomföra bodelningen.

Sammanfattningsvis

Det finns alltså inte någon uttrycklig bestämmelse i ÄktB som reglerar att det finns någon tidsgräns för när man måste ha genomfört en bodelning. Däremot är HD:s uttalande att betrakta som vägledning och svar på din fråga blir därför att det måste finnas en god anledning till varför man väntat med att genomföra en bodelning om det gått flera år efter skilsmässan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare