Finns det någon uppsägningstid vid en provanställning?

Hej Jag ska börja ett nytt jobb och har en fråga om uppsägningstiden. Anställningsformen är en provanställning 6 mån I avtalet står det att uppsägningstiden för visstidsanställning är 1 månad för arbetstagare och arbetsgivare. Anställningen är ej bundet till ett kollektivavtal Svensk lag tillämpas på anställningsavtalet(med undantag för regler om lagval). Jag har förstått det som att provanställning är en slags visstidsanställning. Men samtidigt att provanställningar ej omfattas av LAS och att arbetstagaren in princip kan sluta och gå på dagen. Vilken uppsägningstid gäller i den här situationen? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken uppsägningstid som gäller under en provanställning. Lagen om anställningsskydd (LAS) är den huvudsakliga lagen som reglerar anställningsförhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Lagen är semidispositiv vilket innebär att vissa regler i lagen går att avtala bort genom exempelvis kollektivavtal. Eftersom du nämner att ni inte har något kollektivavtal på din arbetsplats är det dock lagens regler som gäller.

Vad är en provanställning?

En provanställning är en etablerad anställningsform som finns i 6 § LAS. Precis som du skriver är provanställning en typ av visstidsanställning som innebär att arbetsgivaren har arbetstagaren i tjänst “på prov” under högst sex månader. Om sex månader har gått och varken arbetsgivaren eller arbetstagaren har sagt upp anställningsavtalet övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning.

Vad gäller för uppsägningstid under provanställning?

Precis som du nämner finns det egentligen ingen uppsägningstid för provanställning och 11 § LAS om uppsägningstider tillämpas inte. Detta innebär att både du och din arbetsgivare när som helst kan välja att avsluta anställningen utan att behöva iaktta någon uppsägningstid. Din arbetsgivare har dock en varseltid om två veckor vilket innebär att hen ska meddela dig om att hen tänker avsluta din anställning minst två veckor i förväg, 31 § första stycket LAS. Om arbetsgivaren inte meddelar dig två veckor i förväg kan du ha rätt till skadestånd, 38 § LAS.

Sammanfattningsvis har du ingen uppsägningstid under din provanställning men om det är din arbetsgivare som vill avsluta provanställningen ska han meddela detta till dig två veckor i förväg.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare