Flera parkeringsböter för samma parkering.

3 parkeringsbot har fästs på husvagn osynlig från vägen. Måste jag betala alla tre. Ingen ringde mig utan det kom en påminnelse på den första boten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar det som att din fråga handlar om flera parkeringsböter för samma parkering. Om du olovligt parkerat din bil så kan du få en ny parkeringsbot för samma olovliga parkering för varje påbörjat kalenderdygn. Det måste dock ha gått minst sex timmar från det att den första boten utfärdats. Det kan även nämnas att högst fem böter får utfärdas för samma olovliga parkering, enligt 5 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering och 5 § 3 st. lag om fel parkerings avgift.

Det beror alltså på dem närmare omständigheterna om du är skyldig att betala boten eller inte. Om det förhåller sig enligt ovan angivna sätt så kommer du vara skyldig att betala alla tre.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på frågan annars är du välkommen åter!

Med vänliga hälsningar

Fawzia HassounRådgivare