För att dömas för förtal måste ens avsikt vara att utsätta en person för andras missaktning

Är det olagligt att kontakta en arbetsgivare angående en anställd som använder droger? Den anställda har i sin yrkesroll tillgänglighet till receptbelagd medicin. Jag arbetar inte på arbetsplatsen som individen jag vill anmäla. Jag undrar om man gör sig skyldig till förtal eller ärekränkning eller dylikt om jag informerar arbetsgivaren om den anställda?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att dömas för förtal ska uppgiften du lämnar om den anställde vara ägnad att utsätta denne personen för missaktning av något slag. För mig låter det inte som att bakgrunden till att du vill kontakta arbetsgivaren är att den anställde ska utsättas för missaktning, utan snarare att du tycker det känns viktigt att låta arbetsgivaren veta vad den anställde sysslar med. Det är ju en väldigt rimlig tanke att arbetsgivaren kan behöva veta det.

Så länge din avsikt inte är att utsätta den anställde för missaktning utan för att informera arbetsgivaren om läget är det oerhört osannolikt att du skulle kunna dömas för förtal.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare