FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/03/2022

Förälder som inte betalar underhållsbidrag

Hej,

Jag är skild från 01 februari 2021 och jag har en dotter som hon är 8 år gammal , hennes pappa har inte betalat för henne underhållsbidrag alls och det är jag själv som jag tar hand om min dotter för allting. Snälla, vad jag måste göra för att han betalar till henne underhållsbidrag. Kan ni visa mig hur man göra detta eller måste jag göra klaga. Vi har ingen kontakt med honom.

Tack så mycket,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Din fråga regleras i 7 kap. föräldrabalken (FB).

Föräldrar och vårdnadshavare är skyldiga att betala för barnets underhåll tills barnet fyller 18 år eller slutar gymnasiet (7 kap. 1 § FB). Skyldigheten innebär försörjande av barnens grundläggande behov så som mat, kläder och boende. Underhållsskyldigheten utgår från förälderns ekonomiska förmåga. Den med bättre ekonomi kan alltså bli skyldig att betala mer än någon med sämre ekonomi. Om barnet endast bor hos en av föräldrarna, ska den föräldern som inte bor med barnet betala ett underhållsbidrag (7 kap. 2 § FB).

Om föräldrarna kan komma överens om underhållet kan det fastställas genom avtal, annars kan tingsrätten på talan av en vårdnadshavare besluta om skyldigheten att betala underhåll (7 kap. 2 § andra stycket FB). Det är möjligt att kräva betalning för underhållsbidrag för maximalt tre år tillbaka i tiden (7 kap. 8 § FB).

I ditt fall

Eftersom ni inte kommer överens om underhållet och inte har någon kontakt blir det lättast att vända dig till domstol. Tingsrätten avgör om din dotters pappa är underhållsskyldig samt hur stort beloppet ska vara.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare