Förälders möjlighet till uppehållstillstånd baserat på anknytning till vuxet barn

Hej,

Min kompis kommer ursprungligen från Thailand och är svensk medborgare sen 9 år. Hon är änka och ensamstående med en son på 7 år. Hennes mamma och pappa är boende i Thailand och med Thailänskt medborgarskap. Tyvärr så genomgick dom en skilsmässa för några dagar sedan och min kompis mamma behöver hjälp för att klara sig. Vilka möjligheter har min kompis mamma att få komma till Sverige där min kompis kan ta hand om henne? Min kompis har bra inkomster som omställningsbidag, barnpension och inkomst från tjänst, samt bra boende i en bostadsrätt. Hon kommer enkelt kunna ta hand om sin mamma och min kompis kommer också få bra hjälp av sin mamma i vardagen. Så, vilka möjligheter finns det att hon kan få sin mamma till Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Möjligheten till anhöriginvandring framgår av 5 kapitlet 3a § Utlänningslagen (UtlL). I paragrafens andra punkt finns den regel som kan bli tillämplig i din väns mors fall. En utlänning som är nära anhörig en till någon som är bosatt i Sverige kan få uppehållstillstånd under förutsättning att de har ingått i samma hushåll och att det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan dem som fanns redan i hemlandet. Det kan exempelvis röra sig om föräldrar som tagits om hand av barnet i hemlandet. Personerna måste ha levt i samma hushåll omedelbart före det att den som nu bor i Sverige flyttade. Dessutom krävs det generellt att ansökan om familjeåterförening görs relativt snart efter det att flytten ägde rum. Om de förutsättningar inte är uppfyllda kan det vara svårt att visa att något beroendeförhållande förelegat. Med tanke på att de förflutit åtminstone 9 år sedan din vän bodde i Thailand tror jag tyvärr inte att utsikterna är så goda för hennes mamma. Emellertid vill jag påpeka att det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall och det är möjligt att det kan finna andra omständigheter som kompenserar för att så lång tid förflutit.

Vad gäller din väns inkomst och boende så spelar de ingen roll för bedömningen av uppehållstillståndet. Det finns en regel vid anhöriginvandring som kräver att anknytningspersonen ska kunna försörja sig och ha en bostad som är av tillräcklig storlek och standard för både sig själv och den som söker uppehållstillstånd men den gäller inte då anknytningspersonen är svensk medborgare (se 5 kap 3b § och 3c § 1 p UtlL).

Kort sagt beror möjligheten till uppehållstillstånd för din väns mamma på om de kan anses ha ingått i samma hushåll samt om de står i ett beroendeförhållande till varandra på det vis jag förklarade ovan.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare