FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/02/2015

Förälders rätt att hindra barn från att träffas fysiskt

Hej min pojkväns pappa är muslim och har nu förbjudit både min pojkvän och mig från att träffa varandra och prata med varandra. Min pojkvän fyller 16 till våren och jag fyller 15. Hans pappa har även tagit hans telefon för att han inte ska kunna ha kontakt med mig på något sätt. Han har även blivit förbjuden från att gå ut eller lämna hemmet. Jag tycker detta är vansinnigt och undrar om detta verkligen är okej lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6 kap 11 § och 13 § föräldrabalken har vårdnadshavare rätt, och skyldighet att bestämma i frågor som rör ett barns personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall i takt med barnets stigande ålder ta större hänsyn till barnets egna synpunkter och önskemål. Du och din pojkvän fyller snart 15 respektive 16 år vilket innebär att det inte är många år var tills ni är myndiga och bestämmer över er själva. Därför bör era föräldrar vid er nuvarande ålder ta viss hänsyn till era egna viljor. Det finns ingen lag som uttryckligen ger föräldrar rätt att fysiskt vägra deras barn från att träffa en annan person.

Föräldrar har alltså inte rätt att göra såhär. Samtidigt är ni fortfarande barn och detta rör era personliga angelägenheter. Dessa får föräldrar enligt 6 kap 11 och 6 kap 13 föräldrabalken lägga sig i. I takt med att ni blir äldre skall dock större hänsyn tas till era egna önskemål och viljor.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare