Förälders skadeståndsansvar när barn begått ett brott

kan jag som betalar underhåll för mitt barn och har gemensam vårdnad om barnet bli skyldig att betala skadestånd om mitt barn begår brott och döms att betala skadestånd. Har utöver att jag betalar underhåll ingen kontakt med barnet eller den andra föräldern. Har jag inte fullgjort min underhållsskyldighet genom min månatliga underhållsbetalning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Skadestånd regleras i Skadeståndslagen(SkL), den hittar du https://lagen.nu/1972:207 och föräldrars ansvar över sitt barn finns i Föräldrabalken(FB), https://lagen.nu/1949:381#K6.

Lagstiftaren har som utgångspunkt gett föräldrar en skyldighet att ha uppsikt över sitt barn så att de inte skadar sig själv eller andra(FB 6:2). Det går inte att svara generellt på hur omfattande detta ansvar är eftersom det varierar beroende på barnets ålder, situationen och barnet själv. Om ett barn  har uppvisat ett beteende tidigare som ger anledning till skärpt tillsyn så ökar kraven på föräldrarna. Skulle en förälder ha brustit i denna tillsyn och därmed ha varit oaktsam så kan föräldern själv bli skadeståndsansvarig för den skada som barnet orsakat. Här kan alltså föräldern själv, genom egen oaktsamhet, bli ersättningsskyldig(SkL 2:1).

Utöver detta så har lagstiftaren infört ett skärpt ansvar när det gäller föräldrars ersättningsskyldighet för skada som orsakats av barns brott. Man ville betona det ansvar som föräldrar har att fostra barnet och ge goda värderingar eftersom man anser att föräldrarna är de som har störst påverkan på barnet(SkL 3:5). Ansvaret är begränsat till 1/5 av gällande prisbasbelopp(44 400 kr) för varje skadehändelse.

Det finns möjlighet till jämkning antingen delvis eller med hela ersättningsbeloppet om det finns särskilda skäl men lagstiftaren har varit tydlig med att jämkning ska användas mycket restrektivt. Även om en förälder har haft uppsikt och tillsyn över barnet i enlighet med ansvaret i Föräldrabalken 6:2 så blir Skadeståndslagen 3:5 aktuellt om barnet begår ett brott. Detta ansvar är i det närmaste strikt eftersom ersättningsskyldighet som huvudregel inträder oberoende av föräldrars agerande.

Lagstiftaren har angett tre situationer när jämkning kan göras och det är för det första om föräldern inte har kontakt med barnet och detta inte beror på föräldern. Ett exempel kan vara om barnet omhändertagits av myndigheterna och placerats på ett LVU-hem och föräldern därmed inte har någon faktisk möjlighet att utöva vårdnaden. Det andra situationen är om barnets brott riktar sig mot föräldern och den sista situationen är om föräldern uttömt alla möjligheter för att komma till rätta med barnets upprepade brottslighet men utan framgång. I det sistnämnda fallet krävs långtgående ansträngningar exempelvis kontakt med skola och myndigheter.

Eftersom du är vårdnadshavare, även om du inte har barnet boende hos dig, så riskerar du sannolikt att bli ansvarig för skada om ditt barn begår ett brott. Att du betalat underhåll befriar dig inte från ansvar.

Jag har gått igenom ett antal rättsfall där situationen är snarlik din och domstolen har i dessa fallen gett båda vårdnadshavarna ersättningsskyldighet oberoende av hos vem av föräldrarna barnet bor hos.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, om du vill ha ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se för att få vidare hjälp!

Cornelia GöranssonRådgivare