Föräldraledighet och SGI-skyddad tid

På fk:s hemsida står att man har möjlighet att sluta jobba alt. deltidsjobba sex mån. innan förlossning (och ändå behålla samma förä.penningnivå under småbarnstiden). I ett forum svarar dessutom en handläggare att man har rätt till detta. Får jag alltså kräva detta av min arbetsgivare? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad som avses är reglerna i Socialförsäkringsbalkens 26:e kapitel som handlar om "SGI-skyddad" tid, och bestämmelsen som i ditt fall blir aktuell är SFB 26:14 om graviditet, vilken uppställer skyddet till just 6 månader innan barnets nedkomst. SGI-skyddet fortsätter också enligt SFB 26:15 för den tid innan barnet har fyllt ett år som föräldern avstår från att arbeta.

Av din arbetsgivare kan du enligt lagen om föräldraledighet rätt att kräva ledigt, ja. Vissa variationer i detaljerna om bl.a. anmälan om ledighet kan finnas mellan olika arbetsplatser beroende på hur kollektivavtalet i fråga ser ut, men i huvudsak så har man en lagstadgad rätt till föräldraledighet.

Tänkvärt är att frågan om ledighet är mellan dig och arbetsgivaren, medan frågan om graviditets- och eller föräldrapenning är mellan dig och försäkringskassan.

Lag om föräldraledighet hittar du https://lagen.nu/1995:584 , och Socialförsäkringsbalken hittar du https://lagen.nu/2010:110.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare