Förändras vad som ingås i giftorättsgods om makar särbor?

Hej. Jag undrar om man är gift och tänker sölja huset och skaffa var sin lägenhet. Vad händer den dagen vi bestämmer oss för att skiljas. Har man rätt till varandras egendomar som bankkonton lägenhet saker mm.

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för äktenskap är att båda parternas tillgångar slås samman och blir gemensamma tillgångar, så kallat giftorättsgods. Att ni skulle bli särbor påverkar inte det faktum att era tillgångar fortfarande ses som gemensamma, 7:1, 10:1 äktenskapsbalken. Vill ni komma runt detta kan ni skriva ihop ett avtal att det ni äger idag (när ni fixat varsin lägenhet) ska vara er enskilda egendom.

Detta innebär att ni gör en antingen genom en bodelning (9:1) under äktenskapet eller så skriver ni ett äktenskapsförord. För att det ska bli giltigt krävs det att det upprättas skriftligt, undertecknas av er båda och skickas in till Skatteverket som registrerar ert avtal, 7:2 p.1 jämte 7:3 2 st äktenskapsbalken.

Då kan ni skilja på era ekonomier, men till dess är de gemensamma, både bostadsrätter och bankkonton. Det som undantas utan detta avtal är endast det som sedan tidigare var enskild egendom genom att ni upprättat äktenskapsförord eller att någon av er ärvt eller mottagit en gåva där arv-/gåvogivaren angett att det ni mottager ska vara er enskilda egendom.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare