Föranleder en misshandel utanför tjänsten uppsägning?

Är misstänkt för misshandel utanför arbetsplatsen och blir avstängd från arbetet och sedan ej vidare anställd pga detta men åtalet läggs ner vad gäller för mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställningen

Jag saknar information av vad för slags anställning som du har och vad för yrke samt om du blivit uppsagd eller avskedad. Jag kommer därför utgå från att du har en tillsvidareanställning och blivit uppsagd p.g.a. att du har varit misstänkt för ett brott utanför din anställning. Om så inte är fallet är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. För att besvara följande kommer jag att använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS).

Sakliga skäl

För att arbetsgivaren skall kunna säga upp dig kräver det att denne har sakliga skäl, och i ditt fall rör det sig om förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen, 7 § LAS. Generellt kan det sägas att brottsliga gärningar av skilda slag riktade mot arbetstsgivares och arbetskamrater eller i övrigt vidtagna på arbetsplatsne är förseelser som domstolen sett allvarligt på, se bl.a. AD 1998:145. Men du nämner att du var misstänkt för en misshandel som skett utanför arbetsplatsen. Våldsbrott utom tjänsten eller som saknar samband med anställningen har också ansetts kunna utgöra grund för uppsägning eller avsked i den mån det allvarligt skadar förtroendet eller ger uttryck för att arbetstagaren är olämplig för sin tjänst. Vid vissa typer av anställningsförhållanden där arbetstagarens tjänst innebär stora krav på integritet och laglydnad kan brottsligheten väga tyngre. Brott som vid en annan typ av tjänst inte skulle utgöra saklig grund för uppsägning kan då utgöra saklig grund för uppsägning. Ett exempel som framgått i praxis är att präster.

Det saknas ganska mycket information i din fråga, och svaret beror på olika omständigheter. Men eftersom du skriver att åtalet lagts ned blev du aldrig dömd. Efter att ha kikat i praxis gör jag bedömningen att det inte är tillräckligt för en uppsägning. Skulle du däremot bli dömd är rättsläget ett annat. Men som tidigare nämnt vill jag vara tydlig med att det saknas flertal viktiga omständigheter som är av stor betydelse för utfallet.

Hoppas att det blev lite klarare för dig!

Med vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare