Fördelning av arv

Hej! Min moster är snart 90 år och har hamnat på sjukhus. Jag är då syskonbarn till henne och närmast anhörig då hon inte hade några egna barn. Kan inte låta bli att tänka på vad som händer om hon skulle gå bort. Det blir ju jag som får ta hand om det hela. Min mor (mosters syster) är död sedan länge. Jag hade en bror som hastigt gick bort för ett par månader sedan. Han har 3 vuxna barn. Visst går väl min brors del av ev arv vidare till hans barn? Tänker så att jag kan kontakta dom och kanske be om lite hjälp med praktiska saker om så behövs. Så min fråga är då helt enkelt att visst ärver väl syskonbarnbarn också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB).

Jag förutsätter att din moster endast har haft ett syson, det vill säga din mor. Jag förutsätter också att hennes föräldrar inte längre är vid liv.

Precis som du säger är det du och din mosters syskonbarnbarn som arvet kommer att tillfalla, eftersom din moster varken har några barn, föräldrar eller syskon vid liv. Hälften tillfaller dig och den andra halvan ska delas lika mellan din brors tre barn (2 kap 1-2 §§ ÄB). Detta förutsätter såklart att hon inte upprättat något testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare