FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2018

Föreligger det en undersökningsplikt vid köp?

Hej,

jag har köpt en barnvagn begegnat av en annan privatperson, som jag vid första provkörningen hemma märkte hade fel på framhjulen. Om jag har förstått det rätt så är det då köplagen som gäller. Jag kontaktade då säljaren om detta samma dag, som hävdade att den aldrig märkt av det tidigare. Till saken hör att hjulen är låsbara och var låsta när vi fick vagnen av säljaren. I låst läge rullar hjulen fint.

I annonsen stod det att vagnen är "väldigt lite använd och i nyskick". Säljaren visade inte vagnen för oss innan köp och då den skulle vara i nyskick enligt annonsen så ställde vi inga specifika frågor om skicket på hjulen mm.

Jag har meddelat säljaren att jag vill reklamera vagnen då den absolut, i min mening, inte uppfyller kriterierna för annonsen och jag anser att jag betalat för en vagn som går att köra med, vilket denna inte går. Säljaren går dock inte med på detta och hänvisar till köparens undersökningsplikt samt att begagnade varor alltid säljs i "befintligt skick". Min fråga gäller alltså huruvida detta stämmer och vem av oss som har rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har förstått det rätt, eftersom det är en försäljning mellan två privatpersoner så är det köplagen (KöpL) som blir tillämplig.Om jag tolkar frågan rätt vill du nu häva (köpet upphör och prestationerna går åter) köpet men säljaren anser att du inte har rätt till det.

Är varan såld i befintligt skick?
Oftast brukar parterna avtal om att varorna ska säljas i befintligt skick. Det inte uttrycklig reglerat att begagnade varor alltid säljs i befintligt skick. Dock eftersom begagnade varor oftast säljs i befintligt skick kommer jag utgå från det i svaret. Det kan även vara svårt att bevisa om ni har avtalat om befintligt skick eller inte om det inte föreligger ett skrivet kontrakt.

Vad gäller när varan har köpts i befintlig sick? Kan fel i varan föreligga då?
Även fast en vara har köpts i befintligt skick kan varan anses vara felaktiga. Det föreligger 3 situationer när en vara är att anses felaktig

Varan överensstämmer inte med uppgifter som säljaren lämnat innan köpet och kan antas ha inverkat på köpet. Säljaren har före köpet underlåtit att upplysa om varans egenskap eller användning som köparen kunde ha räknat med att bli upplyst om. Dessa uppgifter ska ha antagits inverka på köpet. Vara var i sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till pris och övriga omständigheter. (19 § KöpL).

Om vagnen har ett sådant fel som faller in i någon av dessa ovanstående situationer föreligger kan du göra felet gällande även fast vagnen köpts i befintligt skick. Det är svårt utifrån uppgifterna i frågan att verkligen avgör om ett fel föreligger eller inte. Men utifrån de uppgifter som föreligger skulle det eventuellt vara tal om sådan uppgifters som har lämnats innan köpet (i annonsen) som har inverkat på köpet.

Har du en undersökningsplikt?
Det föreligger en viss typ av undersökningsplikt för dig som köpare. Du får inte åberopa fel som du antas har känt till vid köpet. Ex. om säljaren har berättat om ett fel kan du senare inte åberopa det felet. Om du undersöker varan kommer det också innebära att du inte får göra gällande fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen (20 § KöpL).

Om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte gör det förfaller även din rätt att göra felet gällande (20 § KöpL). Du har inte fått tillfälle att undersöka varan innan och det verkar även som att säljaren inte har uppmanat dig att undersöka varan. Det talar för att du inte har brustit i din undersökningsplikt. Dock kan det påpekas att när något köps i befintligt skick föreligger det oftast en ganska stor undersökningsplikt.

Däremot har du även en undersökningsplikt efter köpet. Att så fort du har fått varan ska undersöka den i enlighet med god affärssed (31 § KöpL). Det kan alltså varit så att du borde ha undersökt vagnen ordentligt när du fick den av säljaren och då gjort fel gällande.

Har du rätt att häva köpet?
Om det föreligger ett fel enligt 19 § KöpL och du inte har brustit i den undersökning av varan vid eller när du har fått varan. Så har du rätt att göra vissa påföljder gällande. En av dessa påföljder är att låta köpet återgå, häva köpet (37 § och 39 § KöpL). För att du ska få häva köpet krävs det att ett fel föreligger och att felet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren borde ha insett detta (39 § KöpL).

Sammanfattning
Säljaren har säkert rätt att varan har sålts i befintligt skick eftersom det oftast är så med begagnade varor. Men det innebär inte att du inte har rätt att göra fel gällande ändå. Säljaren har också rätt i att det föreligger en viss typ av undersökningsplikt från din sida.

Vem av er som har rätt i själva tvisten beror på om det anses att det föreligger ett fel i varan enligt de krav som framkommit ovan. Det är svårt att säga utifrån frågan direkt vem av er som verkligen har rätt. Det krävs också att du inte har brustit i din undersökningsplikt. Om det föreligger ett fel och du inte har brustit i din undersökning har du rätt att häva köpet. Men om det inte föreligger fel har du inte rätt att häva köpet. Inte heller om du har brustit i undersökningsplikten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare