Föreligger en rätt till nödvärn för att få en gäst att lämna bostaden?

Om två personer (A+B) äger en bostad tillsammans så bjuder A in en gäst (C) till bostaden. B ogillar C och vill inte ha C där. Har B då möjlighet att enligt nödvärnsrätten avhysa C även om A vill att C stannar kvar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det du skriver som att två personer äger en bostad tillsammans och även bor där tillsammans. Din fråga tolkar jag som att du undrar om en av personerna (B) har rätt att använda visst våld enligt nödvärnsrätten för att få en gäst (C) som den andra personen (A) bjudit in att lämna bostaden. I mitt svar kommer jag att använda mig av regler i brottsbalken (BrB).

Gästen C bör anses göra sig skyldig till hemfridsbrott
C som är gäst i A och B:s bostad har endast rätt att befinna i bostaden så länge denne har tillåtelse från dem som ägare. Att en av parterna som disponerar över bostaden samtycker till att en gäst stannar kvar medan en annan inte samtycker har inte ansetts tillräckligt, utan om antingen A eller B vill att C lämnar så är denne tvungen att göra det. Genom att stanna kvar i bostaden trots att B inte samtycker till det så befinner sig C i bostaden olovligen och straffansvar för hemfridsbrott kan således komma i fråga (se 4 kap. 6 § första stycket BrB).

B har rätt till nödvärn för att få C att lämna bostaden
I första hand ska B i ett sådant fall uppmana C att lämna bostaden, alltså be denne att lämna. Om C vägrar att självmant lämna bostaden efter tillsägelse finns dock en uttrycklig rätt till nödvärn för B (se 24 kap. 1 § andra stycket fjärde punkten BrB). Därför har B i så fall rätt att använda sig av visst våld enligt nödvärnsrätten för att få C att lämna bostaden. Detta gäller även om A vill att C ska stanna kvar i bostaden (se mitt resonemang ovan kring hemfridsbrottet).

För att handlandet i nödvärn inte ska vara brottsligt får våldet som används dock inte vara uppenbart oförsvarligt. B får alltså inte använda mer våld än vad den specifika situationen kräver. Bedömningen av hur mycket våld som är okej att använda görs utifrån angreppets beskaffenhet, det angripnas värde samt omständigheterna i övrigt (se 24 kap. 1 § första stycket BrB).

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare