Föreligger förtal, samt fråga om felaktig handläggning

Hej. Jag har en lärarkollega som har blivit anklagad av en vuxenelev att sätta felaktiga, för "snälla" betyg. Han har undertecknat ett brev riktat till rektor och kommunchef som är fullt av anklagelser om dålig undervisning, felaktig betygssättning och att läraren ska ha hjälpt eleverna att fuska vid prov. Eleven ifråga lämnade skolan i mars 2014 och kan därför inte veta något om betyg som sattes i juni. Läraren har lång erfarenhet och ett mycket bra underlag för sin betygssättning. Det är också så att det är lärarens rektor, alltså den som det var riktat till, som har skrivit brevet åt eleven trots att han är fullt skrivkunnig på svenska eller engelska och sedan bett honom underteckna. Det är oklart om han vet exakt vad han har undertecknat. Brevet har naturligtvis skadat min kollega i hennes yrkesutövning eftersom kommunledningen har haft möte med facket och med henne och ifrågasatt hennes professionalitet. Läraren omplacerades i samband med terminsslutet i juni och brevet har naturligtvis samband med de händelser som ledde fram till omplaceringen. Kan man anmäla eleven för förtal? Vad kan man göra åt rektors agerande? Hon hävdar att hon var tvungen att agera på elevens uppgifter men var hon verkligen tvungen att lägga in så mycket smutskastning i brevet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 5:1 Brottsbalken regleras förtal https://lagen.nu/1962:700. Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, döms för förtal.

Förtal innebär att en person utpekar en annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.
Här har en elev upplevt att en lärare satt felaktiga betyg och att läraren utövat en dålig undervisning samt hjälpt elever att fuska. Att anklaga någon för det kan anses vara att man utpekar personen som klandervärd. Vidare ska personens uttalande nått en annan person, en tredje person.

Det är en domstol som bedömer om det i detta fall rör sig om förtal eller inte. I 5:1 2 st BrB stadgas dock ”var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han/hon att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, ska ej dömas till ansvar.”

Avgörande är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott föreligger.

Det framgår inte av din fråga om lärarnas ansvarsnämnd, vilken är den tillsynsmyndighet som handhar sådana här fall, blivit kontaktad. Den normala följden borde varit en varning från lärarnas ansvarsnämnd om nämnden anser att en legitimerad lärare har varit ”oskicklig i sin yrkesutövning”, se 2:23 Skollagen. I grövre fall är nämnden skyldig att återkalla den berörde lärarens legitimation.

Jag skulle råda din lärarkollega att kolla upp om handläggningen verkligen gått korrekt till i detta fall.
Behöver du ytterligare hjälp med juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete. Om något skulle vara oklart så är du självklart välkommen att återkomma till mig.

Ellinor SvenssonRådgivare