Företagets ansvar vid en skadad vara

Hej! jag nyligen stötte på med en beställning jag gjorde hos ett företag. Den [ 2023-04-16] köpte jag en Panorama hatt . jag vid mottagandet av paketet upptäckte att hatten var allvarligt skadad och oanvändbar på grund av en otillräcklig förpackning. Hatten var slarvigt packad i en tunn plastpåse som inte gav något skydd under frakten. Som resultat kom hatten fram till mig krossad och deformerad, vilket gör det omöjligt för mig att njuta av produkten jag hade sett fram emot. För att säkerställa transparens har jag bifogat fotografiskt bevis som tydligt visar den skadade hatten och den olämpliga förpackning(packade i en plast påse) den utsattes för. Bilderna talar för sig själva och understryker bristen på omsorg vid förberedelsen av försändelsen. Det är emellertid företagets ansvar att se till att produkterna är tillräckligt skyddade för att förhindra sådana skador. Som kund förväntar jag mig att ert företag värdesätter nöjdheten och lojaliteten hos sina kunder. Företaget måste acceptera ansvaret för den skadade hatten och erbjuda antingen en ersättning eller full återbetalning för köpet men företaget svarade "Kan vi erbjuda dig en återbetalning på 50 % av det totala priset och behålla varan istället? kan hjälpa mig ? Vem ska stå på returfraktkostnaden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

När en privatperson köper en vara av ett företag är konsumentköplagen ( KköpL) tillämplig.

Företaget har ansvar för den skadade hatten

Du beskriver i din fråga att hatten var slarvigt förpackad och krossad när den kom fram till dig. Det är företaget som står risken för varan och ansvarar för att den inte går sönder fram till att den avlämnas till konsumenten, 2 kap. 6§ KköpL. Varan är avlämnad när konsumenten har fått den i sin besittning, 2 kap. 3§ KköpL. Hatten bör därmed anses som avlämnad när du mottog den.

En vara ska uppfylla de krav som följer av avtalet. En krossad hatt är oanvändbar och kan inte anses stämma överens med den produkt som köpet avsåg. Det innebär att hatten är felaktig, 4 kap. 5§ KköpL. Det är näringsidkaren, och i ditt fall företaget som du köpte hatten av, som ska svara för fel som fanns vid avlämnandet och som visar sig inom tre år, 4 kap. 14§ KköpL. Precis som du skriver är det företaget som har ansvar för den skadade hatten.

Du kan kräva omleverans eller avhjälpande

När en vara är felaktig är avhjälpande och omleverans de huvudsakliga påföljderna. Du som konsument har rätt att välja att företaget ska avhjälpa felet, alltså laga hatten, eller skicka en helt ny. Viktigt att nämna är dock att det förutsätter att åtgärden är möjlig för företaget och att det kan vidtas utan en oskäligt hög kostnad, 5 kap. 4§ KköpL.

Du beskriver att företaget har erbjudit dig ett prisavdrag på 50% mot att du behåller varan. Jag vet mycket lite om den typen av hatt som du har köpt, men att ersätta dig med en ny borde inte vara omöjligt eller innebära en oskälig kostnad för företaget. Det är dock inget jag kan säga med säkerhet. Om du inte är nöjd med prisavdraget på 50% kan du därmed kräva en omleverans, vilket låter mer rimligt än prisavdrag, då hela hatten är förstörd.

Näringsidkaren ska stå för returkostnaden

Vid omleverans är det näringsidkaren som ska stå för kostnaden av att ta tillbaka den felaktiga varan, 5 kap. 6§ KköpL. Du ska därmed kunna skicka tillbaka den felaktiga hatten kostnadsfritt.

Slutsats

Som du skriver i din fråga är det företaget som har ansvaret för den skadade hatten. Du behöver inte acceptera deras förslag på prisavdrag, utan kan kräva att företaget lagar hatten eller ersätter dig med en ny, förutsatt att det är möjligt. Slutligen är det företaget som ska stå för returkostanden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare