FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/09/2018

Företagsbilen är felaktig, kan jag häva köpet?

Hej !

Jag köpte en ny företagsbil maj 2017 , har bilen varit ca 7 ggr på verkstad sedan köpet för samma fel. Bilhandlaren bara lovar att fixa bilen . Jag undrar har jag rätt att häva köpet och reklamera bilen ? Hur kan jag få en jurist hjälp? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer svara på din fråga i följande steg. Först utreder jag om säljaren ansvarar för eventuella fel, sen när varan räknas som felaktig, och slutligen vilka påföljder du då har rätt till. Eftersom din fråga är ganska kortfattad kommer jag gå igenom vad som gäller i allmänhet.

Köplagen är dispositiv

Eftersom du har köpt bilen för ditt företag blir köplagen tillämplig. Köplagen är dispositiv (3 §). Det betyder att du och säljaren själva kan komma överens om saker i köpeavtalet som slår ut det som står i lagen. Det är alltså viktigt att du noga läser vad som står i avtalet er emellan.

Säljaren kan friskriva sig från fel

När man köper varor (främst begagnade) händer det att säljaren friskriver sig från ansvar för fel. Sådana kan vara specifika (ett visst fel) eller allmänna (alla fel). Det kan även kallas att varan säljs i befintligt skick. Då har du som huvudregel inte rätt tillpåföljder.

Det finns vissa fall då friskrivningar kan underkännas av domstol. Tänkbara situationer för dig skulle kunna vara följande (19 §):

Säljaren har innan köpet lovat att bilen i just det avseendet den är felaktig på fungerar som den ska. Det löftet påverkade ditt beslut att köpa bilen. Det är mycket troligt att säljaren kände till felet innan köpet, men lät bli att tala om det för dig. Felet ska dessutom vara så pass allvarligt så du kunde räknat med att bli upplyst om det. Att du inte fick informationen ska ha påverkat ditt beslut att köpa bilen. Bilen är i väsentligt sämre skick än du kunde räknat med sett till tex ålder och pris.

Om friskrivningen underkänns har du trots allt rätt till påföljder.

Köplagens definition av när varan är felaktig

Köplagens definition av när varan är felaktig använder man först om avtalet inte säger något om vilket skick varan skulle vara i. Bland annat är varan felaktig om den inte går att använda på det sätt som liknande varor i allmänhet används på. Om du och säljaren båda var införstådda med att du skulle använda varan på ett speciellt sätt är det istället detta man utgår ifrån. (17 § andra stycket 1-2 punkten).

Då dessa definitioner är så allmänt hållna, och du inte heller beskrivit felet, är det svårt att avgöra exakt vad som skulle gälla i ditt fall. Om bilen var ny kan du dock förvänta dig mer än om den var begagnad. På samma sätt kan du förvänta dig mer desto mer du betalat för den.

Påföljder om varan är felaktig

Om varan är felaktig kan du ha rätt till påföljder. Det förutsätter dock att du har reklamerat felet inom rimlig tid, det vill säga berättat för säljaren att du inte är nöjd (32 §). Innan du får häva köpet har dock säljaren rätt att på egen bekostnad reparation eller erbjuda dig en ny vara (36 §). Då säljaren verkar ha fått flera möjligheter att fixa felet men inte gjort det, är det möjligt att du istället kan få häva köpet (37 §). Det krävs dessutom att felet är av väsentlig betydelse för dig. Säljaren ska dessutom ha bort förstått det (39 §).

Vi på Lawline kan hjälpa dig

Vi på Lawline hjälper dig gärna med att ta ditt ärende vidare. Du kan nå oss via mail på info@lawline.se .

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hilda HanssonRådgivare