Förlikningserbjudande för fildelning

Hej,

Jag har fått ett förlikningserbjudande från Njord Lawfirm, gällande olaglig fildelning/nedladdning. Den påstådda nedladdningen ska ha skett 13-08-2016, alltså över 1,5 år sedan. Hur långt efter kan de driva ett ärende. Om jag inte besvarar erbjudandet/ bestrider kravet, hur länge ska jag då vara orolig för att det dimper ner kallelse till domstol? Räcker det med att man är flera i familjen/har haft besök för att de inte går att bevisa att det är jag som har laddat ner eller vad krävs för att "bevisa" att det inte var jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förlikningserbjudandet från Njord Law Firm har skickats ut under de senaste två-tre åren till många personer. Det är ett förlikningserbjudande från en upphovsrättshavare till en film som illegalt fildelats. Njord Law Firm har genom ett domstolsbeslut fått tillgång till internetleverantörernas IP-adress-register och påstår sig därigenom kunna hitta information kring vem som laddat ned vad och när detta skett.

Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet, säger att man inte ska betala eller svara på kravbrevet. Om kravbrevet går till inkasso så är det viktigt att man meddelar inkassobolaget att man bestrider kravet.

Njord ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättskränkningar även om man har lämnat ut routerns lösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Så det behöver ju inte varit du som tittat på filmen utan någon annan kan ju ha använt ditt nätverk (utan din vetskap) för att se filmen.

Men professor Sanna säger att Njord Law Firm har fel. Sanna säger:

"Den som har ett öppet nätverk kan inte hållas ansvarig för kränkningar av upphovsrätt – som nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin internetuppkoppling. Det har slagits fast i en EU-dom förra året. Däremot kan en nationell domstol tvinga någon som har ett öppet nätverk att skydda det med lösenord. Men det ska enbart ses om ett extra säkerhetsskydd, och innebär inte att personen hålls ansvarig.".

Du har alltså ingen skyldighet att besvara brevet och det är först i domstol du kan bli tvingad att betala, vilket kräver bevis från fildelning från deras sida. Det är mycket ovanligt att så små processer drivs angående fildelning.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare