Förordningar inom EU

1.Vad är en Förordning för typ av rättsakt inom EU? Vad finns det för andra rättsakter?

2.Hur ska du gå tillväga för att hitta en rättsakt/lag inom EU?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

1. En förordning är en bindande rättsakt som alla EU-länder ska tillämpa i sin helhet. Det innebär att en förordning gäller direkt och inte behöver implementeras i ländernas nationella lagstiftningar. Rättsakter inom EU (utöver förordningar) är direktiv, beslut, rekommendationer och yttranden.

2. För att hitta EU-rättsakter, exempelvis förordningar, är mitt råd att besöka hemsidan EUR-Lex. Tryck på denna länk och sök på det du letar efter i sökfältet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare