Försäkringsersättning och dröjsmålsränta

Hej,
Jag har läst att när man har gjort en skadeanmälan till sitt hemförsäkringsbolag så bör försäkringsbolaget enligt lagen betala ut ersättning senast 1 månad efter att jag lagt fram den utredning ( kvitton mm ) som kan begäras av mig, i annat fall har jag rätt till ränta, stämmer detta eller har jag missuppfattat något?
Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du har läst stämmer. En månad från det att du lämnat in alla nödvändiga handlingar för skaderegleringen kan du ha rätt till dröjsmålsränta om bolaget inte betalar ersättningen i tid.

Detta gäller dock bara för de fall du ska få ersättningen kontant. Rätten till dröjsmålsränta gäller alltså inte om försäkringsbolaget till exempel ska reparera skadad egendom.

Dröjsmålsräntan beräknas enligt räntelagen (1975:635) och är referensräntan plus åtta procent i årlig ränta.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare