FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt27/01/2024

Försäljning av egen bok

Hej! Om jag har skrivit en egen bok och trycker upp några exemplar hos ett lokalt tryckeri, kan jag sedan sälja den till bekanta? Får jag tjäna pengar på det? Alltså om boken kostar 110 kronor att trycka per styck, kan jag då ta tex 150 kr betalt per styck och gå med vinst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Det är såklart helt okej att sälja sina egna böcker.

När du skrivit din egna bok får du automatiskt upphovsrätten till din bok enligt 1 § Upphovsrättslagen. Det innebär sedan enligt 2 § att du har rätt att framställa fler exemplar och sälja boken. Pris har du själv rätt att bestämma.

Dock är det viktigt att tänka på att du är skatteskyldig för din inkomst enligt 3 kap 8 § inkomstskattelagen. Vilken typ av skatt det skulle avse beror lite på, det kan nämligen röra sig om skatt för en "hobby-inkomst" eller skatt för näringsverksamhet. Skillnaden mellan dem två är generellt att näringsverksamhet utövas yrkessmässigt och självständigt och med ett vinstsyfte, medan en hobby är något man gör självständigt på sin fritid och generellt utan ett vinstsyfte. Skatteverket lyfter som exempel på hobby, konstnärlig verksamhet, vilket skulle kunna vara att skriva böcker. Jag rekommenderar att läsa mer om hobby-inkomster på skatteverkets hemsida. De ger även rättslig information om hur beskattningen av hobby går till här.

Hoppas detta svarar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare