FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/09/2023

Försäljning av makars samägda egendom

Hej Jag och min fru håller på att skiljas. Vi har en fastighet tillsammans 50/50. Hon vill inte sälja huset ännu för det är inte bra läge för att sälja. Jag har hittat en lägenhet som jag är intresserad av men för att kunna köpa den behöver jag pengarna från huset. Kan jag "tvinga" henne att gå med på att sälja huset eller att lösa ut mig?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att ni inte har genomfört en bodelning ännu. Du beskriver också att ni har ett samägande över fastigheten.

Det blir en konflikt mellan reglerna i äktenskapsbalkens 7 kap. och reglerna i lag om samäganderätt. I äktenskapsbalken finns det regler som ska skydda den andre makens rätt till bostad. I lag om samägande rätt finns det regler som ska tillgodose en delägares intresse att få sälja egendomen.

I rättsfallet 1991 s. 234 kommer Högsta Domstolen fram till att frågan om konflikten mellan reglerna i äktenskapsbalken och reglerna i lag om samäganderätt bör lösas genom en bodelning. Högsta Domstolen kommer också fram till att reglerna i lag om samäganderätt inte bör tillämpas på ett sådant sätt att det blir en konflikt med skyddsreglerna i äktenskapsbalken.

Först måste en bodelning göras enligt reglerna i äktenskapsbalkens 9 kap. När bodelning är gjord och det fortfarande är så att ni samäger fastigheten så finns det regler i lag om samäganderätt för hur man kan få försäljningstillstånd utfärdat av domstol trots den andre delägarens ovilja (6 § lag om samäganderätt). Det finns ett skydd för den ovillige delägaren, att tillstånd får inte ges av domstol om synnerliga skäl kan visas.

Sammanfattning

Du bör begära bodelning för att komma från de skyddande reglerna i äktenskapsbalken, vid bodelningen kan du försöka bli ensam ägare över fastigheten. Skulle det dock bli så att ni fortsatt är samägare så kan du ansöka hos en domstol om tillstånd för försäljning.

Karl MelinRådgivare