Försäljning fastighet

Vad händer om jag säljer ett hus och köper att annat i samma eller annan kommun?

Lawline svarar

Hej!

Din fråga är något oklar och det är därför svårt att svara på din fråga.

Generellt kan sägas om husförsäljningen är att du som huvudregel behöver betala skatt på försäljningen året efter du sålt huset.

Det finns däremot möjlighet att söka uppskov med skatten vid försäljning av privatbostad, om du gör en vinst över 50000 kr. Detta är omgärdat av regler som du måste gå igenom för att se om du uppfyller kraven för uppskov, om du skulle vilja ansöka om det. Det innebär att du skjuter din skatt för den husförsäljning du gör, på framtiden. Den kommer då ligga kvar och du måste ta upp beloppet till beskattning om du säljer den bostad som har ersatt den första.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare