Försening och hävning av vara

Jag beställde en vara i en webshop från välkänt stort företag via ett välkänt leverantörsbolag, varan blev inte levererad i tid och enligt spårinformationen så hade försening uppstått. Ringde transportbolaget som meddelar att varan är försvunnen? Jag kontaktar bolaget jag köpt varan från och vill ha ny vara, men den är slut, vill då ha återbetalning. Supporten kontaktar leverantören som meddelar att varan plötsligt är återfunnen, jag meddelar att jag ändå vill ha återbetalning. Företaget säger att dom måste vänta på varan från leverantören innan dom kan återbetala Det här var för 16 dagar sen som returen var begärd av varan, fortfarande inte kommit in enligt företaget och som säger samma sak varje gång jag kontaktar dom. Vad ska jag göra? hur länge ska man vänta? jag undrar ju om varan ens finns?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du har köpt varan i egenskap av konsument varför konsumentköplagen (KköpL) kommer vara tillämplig.

Det finns vissa påföljder som kan göras gällande av konsumenten mot näringsidkaren när denne är i dröjsmål med varan - hålla inne betalning, kräva att köpet fullgörs eller häva köpet (3 kap. 2 § KköpL). För att häva köpet måste det vara av väsentlig betydelse (ställs ofta höga krav) för konsumenten eller om du som konsument meddelar att varan ska levereras inom en tilläggstid som inte är oskäligt kort (3 kap. 5 § KköpL). Om varan inte överlämnas inom tilläggstiden har konsumenten rätt att häva köpet. Om du inte anger en tilläggstid till näringsidkaren har du rätt att häva köpet efter en skälig tid.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med företaget och meddela att om inte varan mottagits under en tid som du anger kommer du att häva köpet. Du kan även välja att argumentera för att dröjsmålet är av en väsentlig betydelse för dig varför du vill häva köpet - vet inte vilken vara det är eller vad den avser, men exempelvis ett partytält för ett kalas som kräver att den levereras innan tiden för kalaset.

Hoppas att detta svar hjälpte dig!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare