Förskott på arv eller gåva?

Vi är 3 syskon som har hjälpt vår svårt sjuka mor, hon bor nu på ett vårdboende, att sälja hennes bostadsrätt. Nu är tanken att vi ska dela på hennes bohag, och också sälja och göra oss av med en del. Jag tog för givet att allt ska delas på 3. Men nu har ett av syskonen hävdat att hänsyn ska tas till hennes dotter. Är det inte de 3 syskonen som ska dela? Min syster hävdar att det är annorlunda nu eftersom vår mor fortfarande lever. Tacksam för besked hur vi ska förfara med bohaget i detta sammanhang.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline men din fråga!

För att kunna besvara din fråga på bästa sätt kommer jag presentera två olika situationer och förklara hur utgången blir om din mor lever, respektive har avlidit.

Om er mor fortfarande lever

Att ni säljer er mors bohag och ska dela på det har ingenting med arvsrätt att göra eftersom er mor fortfarande är vid liv. Att ni får bohaget/ersättningen för bohaget kan däremot innebära att det är att betrakta som ett förskott på det arv ni ska få från er mor vid hennes bortgång. I sådana fall ska den summa ni får nu dras bort från det ni egentligen skulle ärvt om ingen ersättning för bohaget givits till er [6 kap. 1 § ärvdabalken]. Det kan också vara så att bohaget/försäljningen av bohaget är att betrakta som en gåva från er mor som inte ska räknas bort från er arvsrätt vid hennes bortgång. Dock måste hon själv formulera ett gåvobrev där det står att gåvan inte ska avräknas mot det slutliga arvet, vilket kan vara svårt för henne nu eftersom hon är väldigt sjuk. Dessutom finns en rent objektivt låg tilltro riktad till ett gåvobrev som skrivits av en svårt sjuk person eftersom det försvagande tillståndet kan ha påverkat den egentliga viljan. Det rimligaste är därmed att ersättningen från bohaget är ett förskott på arv och ska enligt huvudregeln enbart fördelas mellan barnen till modern och inte till någon annan.

Om din mor ger bohaget/ersättningen för bohaget till din systers dotter är det bara att betrakta som förskott på arv om det uttryckligen sägs [6 kap. 1 § sista meningen, ärvdabalken]. Annars är det att betrakta som en gåva. Detta innebär alltså att din mor kan ge bohaget/ersättningen för bohaget till din systers dotter, men det finns ingen skyldighet för din mor att fördela ersättningen på fler än er tre barn.

Om er mot avlidit

Om det skulle vara så olyckligt att er mot hinner avlida innan ni löst denna situation berör din fråga snarare arvsrätten och inte att ersättningen för bohaget ska ses som ett förskott på arvet, alternativt en gåva. Det finns två sätt att ärva på. Antingen genom den legala arvsordningen eller genom testamente. Eftersom du inte nämner något testamente här utgår jag ifrån den legala arvsordningen som finns i ärvdabalken.

Som huvudregel är det den avlidnes barn som ärver i första hand [2 kap. 1 § ärvdabalken]. Det är alltså helt riktigt som du säger att det enbart är ni tre syskon som ska ärva om man utgår ifrån den legala arvsordningen. Din systers barn kan inte ärva förrän din syster gått bort. Då ska barnet träda i hennes ställe och ärver som hon hade ärvt [2 kap. 1 § andra stycket, ärvdabalken]. Detta innebär att om din syster dör före din mor avlidit så träder barnet i systerns ställe och ärver som hon hade ärvt. Om din syster dör efter att din mor avlidit ska din systers arvslott fördelas mellan alla hennes barn där alla gemensamma barns arvslotter kommer gå till systerns make i första hand och alla barn som de inte har gemensamt ska få sin arvslott direkt. Gemensamma barn får vänta tills maken har dött för att få sin arvslott.

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag bedömningen att bohaget/ersättningen för bohaget ska fördelas mellan dig och dina två syskon och betraktas som ett förskott på arv, där summan på bohaget/ersättningen sedan ska räknas bort vid din mors bortgång från respektive syskons arvslott. Alternativt kan ersättningen för bohaget ses som en gåva från din mor, men då måste det uttryckligen stå att ersättningen INTE ska betraktas som förskott på arv och det kan bli svårt eftersom din mor är väldigt sjuk och förmodligen inte är vid sitt sinnes fulla bruk så att det kan ses som ett rätteligen upprättat gåvobrev.

Oavsett om din mor är vid liv eller avliden har inte din systers dotter rätt till bohaget/ersättning för bohaget om det inte är så att din mor uttryckligen skrivit att en del är en gåva till sitt barnbarn. Om din mor inte sagt att det ska vara en gåva till sitt barnbarn kan din systers dotter endast ärva om din syster avlider FÖRE er mor. Då träder dottern in i din systers ställe som arvtagare.

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare