Försörjningskrav när svensk medborgare flyttar hem

Hej! Behöver er hjälp. Jag är 71 år. Har varit mamma till två pojkar A och B. A dog för tre år sedan. Min fråga gäller B. Han flyttade till Australien för 15 år sedan. För 14 år sedan gifte han sig med C som är engelsk och australiensk medborgare. De har fyra gemsamma barn. B o C har bestämt sig för att flytta till Sverige för att komma närmare mig, övriga släktingar o vänner. C har sökt tillfälligt uppehållstillstånd. Förra året tillkom en ny Migrationslag - och då sa man att svenska medborgare som vill återvända till Sverige skulle undantas från Försörjningskravet. Försörjningskravet innebär att man behöver ha kontrakt på jobb och att inkomsten i Bs fall behöver vara 45000 kr/mån (han är en vanlig hederlig arbetare) och även ha ett bostadskontrakt på minium 4 rok. Har kollat med Migrationsverket men det verkar som B behöver uppfylla Försörjningskravet fastän han är svensk medborgare. VIll ha hjälp med att ni kollar detta åt mig. Tack

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår dig undrar du om din son Gustav behöver uppfylla försörjningskravet trots att han är svensk medborgare. Svaret på din fråga går att hitta i utlänningslagen (UtL). Jag kommer först gå igenom på vilken grund som Lyn och barnen kan grunda sin uppehållsrätt på. Jag kommer därefter gå igenom reglerna om försörjningskrav.

Lyns och barnens uppehållstillstånd

Enligt UtL så ska uppehållstillstånd ges till en utlänning som är make till någon som är bosatt i Sverige (UtL 5 kap. 3 § första stycket p. 1). Av bestämmelsen kan man få intrycket att svensken måste flytta i förväg för att sedan kunna ”ta hit” sin familj. Så är givetvis inte fallet.

Migrationsdomstolen har sagt att då en svensk medborgare flyttar hem med familj bildad utomlands så krävs inte att svensken flyttar hem i förväg utan det räcker att svensken har manifesterat en konkret avsikt att bosätta sig i Sverige inom en nära framtid (MIG 2007:36). En sådan konkret avsikt kan visas genom att t.ex. ha anställning och bostad ordnad i Sverige. Jag återkommer till vilka krav som kan ställas på bostaden och anställningen.

För att sammanfatta. Om din son kan visa en konkret avsikt att flytta till Sverige inom den närmaste tiden så ska Migrationsverket ge Lyn uppehållstillstånd. Om Lyn beviljas uppehållstillstånd så ska även barnen få uppehållstillstånd (UtL 5 kap. 3 § första stycket p. 2).

Försörjningskrav

Huvudregeln vid anhöriginvandring är att den person som tar hit sin familj (”anknytningspersonen”) måste kunna försörja sig själv och utlänningen samt ha en bostad av tillräcklig standard för sig och utlänningen (UtL 5 kap. 3 b §). Det finns dock undantag till försörjningskravet. Om anknytningspersonen är svensk medborgare och har sammanbott en längre tid utomlands med utlänningen så gäller inte försörjningskravet (UtL 5 kap. 3 c §). Försörjningskravet gäller inte heller när ett barn söker och anger sin förälder som anknytningsperson (UtL 5 kap. 3 d §).

Alltså ska Gustav inte behöva styrka någon försörjningsförmåga, vare sig för sin fru eller för sina barn. Detta framgår tydligt av lagtexten och det låter för mig märkligt att Migrationsverket ställer sådana krav. Att försörjningskravet inte ska gälla i en situation som den Gustav befinner sig i framgår även av propositionen till de nya ändringarna i UtL (se prop. 2020/21:191 s. 108 ff.).

Att ställa ett sådant här krav framstår som märkligt då det i praktiken innebär att en svensk medborgare förvägras rätten att resa in till Sverige, något som enligt vår grundlag inte får ske (regeringsformen 2 kap. 7 §).

Konkreta råd

Jag skulle rekommendera att ni hör av er till Migrationsverket och ber verket tydliggöra på vilken grund de ställer upp ett försörsjningskrav för uppehållstillstånden. Om ni behöver mer konkret hjälp längre fram i ert ärende kan ni även boka tid med en av oss jurister på Lawline här på vår hemsida.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och önskar er lycka till i framtiden.

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare