FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2015

Försörjningsplikt

Jag är en ensamstående mamma med 4 barn. Har ett barn som är över 18 år och har barnpension då hans pappa är avliden. Min Son har alltså barnpension samt studiebidrag, vilket blir nästan 5000kr/månad. Min fråga är, Kan jag kräva min Son på 2000 kr /månad till mat el ex? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Enligt lagen har en förälder en skyldighet att försörja sina barn fram tills dess att barnet fyller 18 år, eller fram tills dess barnet går klart gymnasiet. Underhållsplikten kan dock inte sträckas längre än till dagen då barnet fyller 21 år. Hur stor underhållsplikten är varierar utifrån ett flertal faktorer, såsom föräldrars ekonomiska förmågor, barnets egna inkomster, barnets behov osv. Detta framgår av föräldrabalken 7:1.

Jag tolkar din fråga som att ditt barn fortfarande går i gymnasiet. Du är därmed generellt sett underhållspliktigt gentemot barnet. Ditt barns inkomster, även de sociala förmånerna såsom studiebidraget och barnpensionen påverkar dock hur stor din underhållsplikt är. Jag ser det dock inte som troligt att ditt barns inkomster utslaget över ett helt år är såpass stora att en slags negativ försörjningsplikt uppstår, där du får ta betalt av ditt barn för att du erbjuder boende etc. Möjligtvis kan du istället ställa högre krav på ditt barn att tillgodose sina egna rörliga kostnader, såsom fickpengar, kläder, nöjen etc. Jag kan dock inte ge dig ett exakt svar utan att veta mer om er övergripande ekonomiska och boendemässiga situation.

Det ska dock tilläggas att i den stund ditt barn går klart sin gymnasieutbildning, eller fyller 21 år, så upphör all försörjningsplikt gentemot barnet.

MVH

Anton PeterzénRådgivare