FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/03/2022

Försörjningsplikt mellan makar och försörjningsplikt till makes barn från tidigare relation

Hej. Jag är ensamstående mamma till två pojkar. Jag gifte mig med en man där jag försörjde i tre år medans han studerade. När han fick jobb sa han att ville betala halva hyran och sin mat. Han tyckte att jag och mina barn kan försörja oss själv. Vi behöver inte hans pengar. Han vill spara sina pengar enligt honom och han har rätt till det. Jag undrar vilka har skyldigheter har han som make och är det rätt av honom att utesluta mina barn efter allt vi hade kommit överens.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon försörjningsplikt mellan makar och om din partner har en försörjningsplikt gentemot dina barn. I mitt svar kommer jag att utgå från att du har ensam vårdnad om dina barn och att de är under 18 år, samt att du och din make bor ihop som gifta.

Försörjningsplikt mellan makar

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder, 1 kap. 3§ ÄktB. Det innebär att den ena maken själv kan bestämma hur denne vill fördela och spendera sina tillgångar. Å andra sidan, ska makar fördela utgifter och sysslor mellan sig enligt 1 kap. 4§ ÄktB. Dessutom ska makar, efter sin förmåga bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. Makarna ska i första hand betala själv för sina egna personliga behov. Personliga behov innebär kläder och dylikt. Å andra sidan, ska den andra maken skjuta till de pengar som behövs om det som den ena maken bidrar med inte räcker till, antingen för kostnader för makens personliga behov eller för familjens underhåll, 6 kap. 1-2§§ ÄktB.

Ena maken försummar (struntar i) sin underhållsskyldighet till den andra maken?

Om en av makarna inte fullföljer sin skyldighet enligt 6 kap. 1-2§§ ÄktB kan domstolen ålägga (döma) den ena maken att betala underhållsbidrag till den andra maken, 6 kap. 5§ ÄktB. Det finns en tre årig tidsfrist att beakta för en sådan talan, 6 kap. 9§ ÄktB. En domstolsprocess är dock tidskrävande och ofta kostsamt, därför bör det alternativet väljas med försiktighet och efter en genomgående analys av alla omständigheter i det enskilda fallet.

Försörjningsplikt till makes barn från tidigare relation

Utgångspunkten är att föräldern till barnet ska betala underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga, 7 kap. 1§ FB. Huvudregeln är därför att en bonusförälder/styvförälder inte är försörjningspliktig för sin makes barn. Å andra sidan, kan Försäkringskassan vända sig till bonusförälder/styvförälder om du som förälder inte kan betala underhåll på grund av ekonomiska problem, 7 kap. 5§ FB. Förutsättningarna som ska vara uppfyllda är dels, att den faktiska föräldern inte kan betala, dels att bonusföräldern/styvföräldern är gift eller har gemensamma barn med den faktiska föräldern.

Slutsats

Av din fråga framgår det inte alla omständigheter, till exempel hur mycket du och din make får i lön eller hur era utgifter är fördelade, jag kommer därför att besvara din fråga på ett mer allmänt plan. Utgångspunkten är att du och din make svarar för era egna tillgångar och skulder. Å andra sidan, ska makar fördela utgifter mellan sig och den make som har störst inkomst, förväntas betala i motsvarande mån för kostnader som följer av det gemensamma hemmet och det personliga behovet. Om du eller din make inte kan bidra ekonomiskt till det gemensamma hushållet och personliga behovet så är den andra maken skyldig att försörja er båda. Vidare, bör din make inte ha något underhållsansvar för dina barn från en tidigare relation. Ett sådant ansvar kan dock aktualiseras om du har ekonomiska problem.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare