Försörjningsstöd

Om jag är 19 år och har tagit studenten i mitten på juni och kommer att studera på universitet från hösten 2014-Vad händer då i sommar? Måste jag försörja mig själv? Vad gör jag om jag inte har/får något jobb? Jag får ju ingen A-kassa... Har mina föräldrar rätt att begära att jag ska betala för mig hemma om jag inte har något jobb?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline!

Om du inte hittar något jobb under sommaren, så rekommenderar jag dig att ansöka om försörjningsstöd hos socialnämnden i din kommun. Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden, se 4 kap. 1§ socialtjänstlagen (SoL) https://lagen.nu/2001:453. Socialnämndens hjälp ska inte endast avse vad som direkt fordras för den enskildes grundbehov utan ska uppnå en viss kvalitet. Biståndet bör täcka utgifter för mat, dryck och kläder, för hemutrustning och för hushållet behövliga artiklar. Själva bostadskostnaden bör omfattas och vidare löpande utgifter för telefon, radio och TV samt tidningar. Även andra kostnader för en normal livsföring bör täckas, däribland kostnader för läkarvård, akut tandvård och glasögon. Vad socialnämnden lämnar stöd för regleras i 4 kap. 3§ SoL, se https://lagen.nu/2001:453. I samband med ansökan får inte socialnämnden ställa några krav på dig (exempelvis att du skall delta i någon form av praktik eller dylikt), dock kan det bli aktuellt med sådana krav efter att du har beviljats försörjningsstöd och då erhåller bistånd. Detta framgår av 4 kap. 4§ SoL.

Du är inte längre minderårig, vilket innebär att dina föräldrar inte längre är försörjningsskyldiga för dig. Det är således möjligt för dem att be dig betala för dina egna utgifter.

Hoppas detta gav svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare