Förstärkt laglottsskydd

2015 gav min pappa bort sin fastighet till oss 3 barn. Då var han 86 år och hade svårt att sköta fastigheten vilket vi har hjälpt till med under dryga 5 år. Han gick bort mars 21 och då hittade vi ett testamente sedan 2008 där han skriver att alla tillgångar ska tillfalla oss tre och att gåvor under hans livstid ej ska räknas som förskott på arv. I gåvobrevet skrev han inte in det men förbehöll sig rätten att bo kvar så länge han önskade. Vi hade en syster som gick bort 2006 och nu vill hennes barn åberopa 7 kap 4 § i ärvdabalken. Mina funderingar är om fastigheten går tillbaka till dödsboet och ska räknas in i arvskiftet. Vad händer med fastighetsskatt och försäkringar som vi betalat. Kan vi begära ersättning för dom timmar vi lagt ner på skötsel av fastigheten. Mina syskonbarn har aldrig haft kontakt eller besökt vår pappa sedan 2006. Dom ville inte heller hjälpa till att tömma eller städa fastigheten efter min pappas bortgång vilket vi syskon la ner 2 helger på .

Med vänlig hälsning

.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Förstärkt laglottsskydd

I 7 kap. 4 § ärvdabalken regleras det så kallade förstärkta laglottsskyddet. Bestämmelsen blir tillämplig om arvlåtaren under sin livstid bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente. Detta innefattar bland annat situationer då egendom ges bort när arvlåtaren ligger på dödsbädden eller med ett villkor som gör att arvlåtaren kan nyttja egendomen fram till sin död. Det sistnämnda verkar ha varit fallet i ert fall och därför kan bestämmelsen aktualiseras. För att den definitivt ska bli tillämplig krävs det dock att det fastställs att din pappas syfte var att ordna sin succession, dvs att det faktiskt var att likställa med testamente.

När regeln tillämpas så läggs värdet av gåvans och kvarlåtenskapens värde tillsammans och på så sätt ökar arvslotterna och således även laglotterna. Värdet som beaktas är det nuvarande och således inte vad egendomen var värd vid gåvotillfället. Har man gjort olika investeringar för att förbättra egendomen kan man dock begära att dessa ska avräknas. Detsamma gäller för andra kostnader, tex fastighetsskatt och försäkringar. Eftersom ni har betalat dessa kostnader åt arvlåtaren kan motsvarande fordran framställas gentemot dödsboet.

När man har en beräkning på kvarlåtenskapen (dvs kvarlåtenskap och fastighetens värde med de angivna avdragen) så ska detta fördelas på er syskon (2 kap. 1 § ärvdabalken). Laglotten utgör sedan hälften av detta (7 kap. 1 § ärvdabalken). I er bortgångna systers ställe inträder dennes barn (enligt principen om istadarätt, 2 kap. 1 § ärvdabalken). Med andra ord får de då rätt att dela på hälften av vad som enligt lag skulle ha tillfallit er syster.

Det spelar i sammanhanget ingen roll att det finns ett testamente som föreskriver att egendomen inte ska vara förskott på arv då det hänför sig till andra bestämmelser (6 kap. 1 § ärvdabalken). Det förstärkta laglottsskyddet är således ett ytterligare skydd som inte går att villkora bort. Eftersom din systers barn är din pappas bröstarvingar så har de därtill en ovillkorlig rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Det är därför inte heller möjligt att med framgång hävda en tolkning av testamentet som endast innebär att ni systrar vid liv ska ha rätt till arv.

För att din systers barn ska kunna göra förskott på arv gällande måste de väcka talan om saken inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutades (7 kap. 4 § ärvdabalken).

Sammanfattning och råd

Det är möjligt att reglerna om förstärkt laglottsskydd blir tillämpliga i ert fall. Ni kan då framställa motkrav om avräkning av kostnader som ni har haft för förbättring och förvaltning av fastigheten. Det ska dock framhållas att ni inte måste gå med på kravet som er systers barn framhåller. Om ni bestrider får de väcka talan om saken. Skulle de väcka talan i domstol är mitt råd att ni tar hjälp av ett juridiskt ombud som kan undersöka era förutsättningar ännu närmre för att ge er de allra bästa förutsättningarna.

Om du/ ni är intresserade av hjälp vidare kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare