Förtal eller förolämpning i mail till arbetsplats

Hej.

Jag jobbar på ett fritids och vi har bland mycket annat haft en "tävling" att samla skräp med barn på skolgården. För varje liter skräp fick det barnet en godisbit. Syftet var att lära barnen om skräp i naturen och att om man utför ett jobb bör man ju få betalt, i detta fall godis.

Aktiviteten spreds och helt plötsligt vill andra barn också leta skräp.

Jag är snart 60 år och nu har en mamma till ett av barnen insinuerat i ett mejl till skolans kurator att jag nog är pedofil eftersom jag som gammal gubbe ger barnen godis. Känner mig mycket kränkt och ledsen över hennes anklagelse men hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Nedan kommer jag redogöra för förtal och förolämpning, eftersom dessa två rubriceringar skulle kunna vara aktuella i ditt fall.

Förtal (5:1 BrB)

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Förtalsparagrafen är lite klurigt formulerad. Det första stycket innehåller rekvisit för ansvar, medan det andra stycket behandlar förutsättningar för ansvarsfrihet. Fokus kommer här att läggas på det första stycket.

För att förtalsparagrafen ska bli aktuell ska uppgiften ha lämnats till någon annan än den beskyllde. Brottet är att betrakta som fullbordat så snart uppgiften har kommit till tredje mans kännedom. I ditt fall har det kommit till skolkuratorns kännedom.

I ditt fall rör det sig om att någon har lämnat uppgift om dig som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning alternativt utpekat dig som brottslig. Ansvar för förtal skulle således kunna aktualiseras, under förutsättning att grund för ansvarsfrihet inte föreligger.

Förolämpning (5:3 BrB)

"Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 § riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

I det fall att rekvisiten för förtal inte är uppfyllda kan ansvar för förolämpning prövas. I ditt fall skulle det kunna röra sig om beskyllningar eller nedsättande uttalanden som varit ägnade att kränka din självkänsla eller värdighet. Bedömningen ska göras utifrån de faktiska förhållandena i det enskilda fallet och med hänsyn till den enskilda målsäganden.

Slutsats

I det fall att du bestämmer dig för att polisanmäla händelsen skulle ansvar för förtal alternativt förolämpning kunna bli aktuellt. Hoppas att svaret gett dig i vart fall lite vägledning och återkom gärna vid ytterligare frågor!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare