Förtal & Ofredande

Hej. En person skriver falska recensioner om mig och mitt företag på internet under fejkade alias. Tex att jag tvättar pengar, är en tjuv och bedragare, att jag inte skickar ut varor, skickar varor med dålig kvalitet, att varorna är smutsiga mm. Allt grundar sig i att personen säjer sig inte ha fått ett paket. Paketet är skickat spårbart och är utdelat enligt Posten.

Hen gör likadant mot flera andra företag - skriver 100 tals fejkade recensioner när hen känner sig felbehandlad. Jag har bett personen sluta och sagt att jag skall polisanmäla. Då får jag till svar via mail: - Gör det. Du har bara sett början. Det kommer inte sluta väl...

Det kommer skada mig ekonomiskt, jag känner mig rädd, hotad och orolig. Mina barn vill inte vara hemma själva för de är oroliga att hen skall komma hit (hen har ringt mig privat och mina barn flera ggr när jag ej svarat på samtal på företagstelefonen)

Är det lagligt det han gör? Vad kan det vara för brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Eventuellt förtal

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad utsätta den utpekade för andras missaktning, döms för förtal (5:1 st. 1 BrB). I ditt fall så utpekas du redan rakt ut som en brottsling varav det blir enkelt att konstatera brottet. Det räcker egentligen att bara ett fåtal andra personer också bevittnat detta utpekande för att detta brott ska vara uppfyllt !

Eventuellt ofredande

Situationen rörande de upprepade samtalen till dig och dina barn, skulle definitivt kunna anses som brottsliga. Den som utsätter någon för störande kontakter som skulle kunna ha effekt på sömn, koncentration, arbete och andra aktiviteter skulle kunna begå brottet ofredande (4:7 BrB). Det som blir avgörande är hur pass kränkande kontakterna varit, samt i vilken omfattning dessa kontakter har skett.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare