Förtal vid utgivandet av bok

Hej, Om man vill skriva en bok om sig själv för att berätta om brott man utsatts för, trots att gärningsmannen inte blev dömd... Finns det något sätt att undvika risken att bli anmäld för förtal. T.ex byta namn etc på personerna i boken etc. Fungerar det att skriva under pseudonym? Vore tacksam för svar för jag har letat efter det på internet utan resultat. Mvh Therese

Lawline svarar

Hej,

För att förtal ska ske i samband med författandet av en bok krävs bl.a. att den person utpekas som brottslig kan identifieras (se 5 kap 1§ Brottsbalken samt 7 kap. 4§ 14 punkten Tryckfrihetsförordningen som är aktuell eftersom det rör sig om utgivandet av en bok). Om det genom de omständigheter som inkluderas i boken finns en risk för att den aktuella personen kan identifieras, kan publiceringen betraktas som förtal. Brottet är ett faktum om tredje man, t.ex. en person på stan, konfronterar den förtalade med anledning av att denne läst i boken. Det krävs alltså inte att identiteten på den förtalade kommer till allas kännedom, utan någon enstaka person är tillräckligt i lagens mening.

Genom att skriva under pseudonym och utelämna detaljer så som särskiljande information om gärningsmannen (namn, arbete etc), gärningsortens namn och annars kännetecknande uppgifter om brottets utförande som skulle kunna leda till en identifiering, torde ingen risk för förtal föreligga.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700

Tryckfrihetsförordningen hittar du https://lagen.nu/1949:105.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare