FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/12/2021

Fortkörning, räcker en bortförklaring/anledning för att undkomma en ordningsbot?

Kan man bli av med fortkörningsböter ifall man förklarar sig till varför man körde fort?

Polisen lasra mig på 51 km/h på en 40 väg på en väg jag kör varje dag. På denna vägen finns det ett flöde på 50km/h som alla håller sig till och när jag har kört 40 på den vägen så får jag alltid folk rätt bakom mig. Har haft folk som tutar och kör om mig när jag håller hastighetsbegränsningen.

Jag går just nu på sertralin pga stress och ångest för att flyttat från min hemstad och vill eliminera så många stressfaktorer som möjligt. Så för att inte bli stressad i trafiken så följer jag flödet på 50 km/h. Så jag höll mig lugn och körde som jag brukar göra och så stoppade en polis mig. Polisen som stoppade mig visa inget bevis på hastigheten, ställde inga frågor och sa bara "skriv på här".

Finns det något att göra eller är det bara och bita i sura äpplet och betala 2400kr?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglering och påföljden av vårdslöshet i trafik

Vid fortkörning döms man till vårdslöshet i trafik om man brister i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet (1 § lag om straff för vissa trafikbrott). Fortkörning på en väg med en hastighetsbegränsning på till och med 50 km/h, med en överträdelse mellan 11-15 km/h ger ett bötesstraff på 2400 kr.

Det faktum att du har kört 11 km/h fortare än hastighetsbegränsningen på den aktuella vägen är tillräckligt för att du ska bli dömd för brottet vårdslöshet i trafik. Man kan inte komma med en bortförklaring/anledning och på så vis undkomma påföljden, oavsett hur bra bortförklaringen/anledningen är.

Går det att undanröja ordningsboten?

Jag tolkar din fråga som att du skrev på det polisen bad dig om och kommer utgå från det i mitt svar. Det polisen bad dig skriva på var ett erkännande, genom underskriften accepterade du ordningsboten och erkände att du begått det aktuella brottet.

En ordningsbot har samma rättskraft som en dom i domstol och när du skrev under erkännandet fick den alltså samma verkan som en dom som du inte längre kan överklaga (48 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken (RB)).

Det finns dock två andra sätt att få en felaktig ordningsbot undanröjd:

Klaga över ordningsboten (reglering finns i 59 kap. RB)Resning (reglering finns i 58 kap. RB)

Jag kommer dock inte gå in något djupare vad de möjligheterna innebär eftersom det av din fråga inte framkommer någon omständighet som skulle göra någon av dem aktuella. Att man har en bortförklaring eller anledning till att man körde för fort är som jag nämnt tidigare inte tillräckligt, utan det krävs t.ex. det har skett ett sådant fel vid förfarandet att ordningsboten är ogiltig eller att föreläggandet av någon anledning inte är lagenligt.

Det finns tyvärr ingen möjlighet att undanröja ordningsboten

Sammanfattningsvis finns det tyvärr inget du kan göra eftersom du rent faktiskt har överträtt hastighetsbegränsningen och därmed begått brottet vårdslöshet i trafik. Så som du själv uttrycker dig, det är bara att bita i det sura äpplet.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare