Förutsättningar för återanställning enl. 25 § LAS

Jag har blivit uppsagd från min tjänst som snickare i byggfirman ABC Bygg AB. Som orsak till uppsägningen anger företagsledningen arbetsbrist. Två månader efter uppsägningen annonserar företaget efter en ekonom och jag tycker att jag har rätt till återanställning enligt lagen om anställningsskydd. Har jag rätt eller vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Arbetstagare som har sagts upp på grund av arbetsbrist har enligt huvudregeln, som återfinns i 25 § Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) – se (https://lagen.nu/1982:80#R10), företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare har varit sysselsatta.

En förutsättning för företrädesrätt är dock att arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren eller, när det gäller företrädesrätt till ny säsongsanställning för en tidigare säsongsanställd arbetstagare, sex månader under de senaste två åren och att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen.

Om flera arbetstagare har företrädesrätt till återanställning enligt 25 § LAS bestäms turordningen dem emellan med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare