FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt13/11/2014

Förutsättningar för att skjuta upp reavinstbeskattning

hej jag sålde min bostadsrätt med stor vinst i år och flyttade in i en hyreslägenhet. Hur gör jag om jag vill skjuta upp reavinstskatten går det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till uppskov regleras i 47 kapitlet inkomstskattelagen. Du hittar lagen https://lagen.nu/1999:1229#K46. För att få skjuta upp beskattningen måste du ha förvärvat eller tänka förvärva en ersättningsbostad. I 47:5 Inkomstskattelagen regleras vad som kan utgöra en ersättningsbostad. Hyreslägenheter räknas inte upp och kan därför inte utgöra ersättningsbostäder i inkomstskattelagens mening. Du uppfyller därför inte förutsättningarna för att kunna skjuta upp reavinstbeskattningen.

Vänliga hälsningar,

Ronja KleiserRådgivare