Förvaltningslagen eller kommunallagen?

Hej, hur vet man när om man ska tillämpa förvatningslagen eller kommunallagen? Har tittat på tidigare svar men hittar ingen klar skillnad på båda lagarna och vilken man ska tillämpa i vilket fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna i förvaltningslagen (FL) är generella och ska tillämpas av alla förvaltningsmyndigheter, medan kommunallagen (KL) endast omfattar kommuner och regioner. De allmänna bestämmelserna i FL är subsidiära vilket innebär att de tillämpas om det inte finns avvikande bestämmelser i andra författningar (4 § FL).

FL innehåller regler om ärendehandläggningen hos förvaltningsmyndigheterna. Det handlar exempelvis om att myndigheterna ska fatta sakliga och objektiva beslut, att de ska lämna motiveringar till sina beslut och att de ska underrätta den enskilda om hur beslut kan överklagas. KL innehåller delvis andra regler, i huvudsak är det regler om hur kommunerna och regionerna ser ut och fungerar som exempelvis deras befogenheter, organisationer och nämnder. Förutom dessa bestämmelser finns även regler om enskildas möjligheter att begära laglighetsprövning av kommunala och regionala beslut, i detta avseende kan det skilja sig från de allmänna reglerna som finns i FL. Vid handläggningen av ärenden hos myndigheter i kommuner eller regioner som kan laglighetsprövas enligt KL, är endast begränsande delar av FL tillämpliga och istället tillämpas reglerna i KL (2 § FL).

Sammanfattningsvis ser de två lagarna olika ut och innehåller olika bestämmelser. När lagarna överlappar har reglerna i KL företräde framför de allmänna reglerna i FL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare