Förvärv av medborgarskap efter ansökan

Hej min fru har sökt svenska medborgarskap , hon har inte permanent uppehållstillstånd , hon fick avlag direkt pga att hon har inte permanent uppehållstillstånd Hon hon i Sverige pga anknytning till mig 1 - jag är svensk medborgarskap sedan mars 2020 . 2- Vi bor tillsammans sen November 2020 . 3- Vi har ett barn som är svensk medborgarskap sen födelse . Om hon överklagade beslutet till domstolen kan hon få undantag enligt paragraf 12 som medger dispens av krav på permanent uppehållstillstånd inte uppfyllt ? Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är medborgarskapslagen (MBL) som är relevant lag i ditt fall.

Förvärv av medborgarskap efter ansökan (naturalisation)

Ett av kraven för en utomnordisk medborgare, som inte är statslös eller flykting, ska kunna beviljas svenskt medborgarskap efter ansökan är att han eller hon har haft hemvist i Sverige i fem år (11 § 4 c MBL). Om kravet på hemvist inte är uppfyllt får en sökande ändå naturaliseras om han eller hon är gift med en svensk medborgare, eller om det annars finns särskilda skäl till det (12 § 1 st. 2 och 3 MBL). Observera att det inte finns en absolut rätt att få svenskt medborgarskap, även om kraven i lagen är uppfyllda. I stället gäller att det är upp till Migrationsverket efter en prövning att avgöra om en utlänning bör beviljas svenskt medborgarskap eller inte (prop. 1997/98:178 s. 6 och 15, samt MIG 2007:28).

Kravet på viss tids hemvist i Sverige uttrycker tanken att en person ska känna till svenska förhållanden och vara en del av det svenska samhället. Har en person samhörighet med Sverige ska personen som huvudregel kunna bli svensk medborgare (prop. 1975/76:136 s. 28 f. och prop. 2013/14:143 s. 12 f.). Grunden till dispenskravet från hemvistkravet är att en sökande som är gift anses ha tydlig anknytning till Sverige och gynnande förutsättningar att växa in i svenska förhållanden (prop. 1999/2000:147 s. 50). Hemvisttiden räknas från inresedagen (MIG 2015:7) och Migrationsverket ska pröva ansökan om medborgarskap utifrån de förhållanden som råder vid prövningstillfället (MIG 2007:28, MIG 2013:22 och MIG 2015:7).

Oftast är kravet för dispens enligt praxis uppfyllt om man haft hemvist i Sverige i över tre år. Dock har Migrationsverket ett stort utrymme att avgöra vilka personer som ska beviljas svenskt medborgarskap, även om alla kraven i 11 § MBL är uppfyllda. När dispenskraven i 12 § MBL tillämpas ska även andra kriterier som visar den sökandes samhörighet med Sverige prövas. Av ovan anledningar kan jag därför inte uttala mig om hur domstolen kommer att avgöra målet.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Dispens från hemvistkravet anses oftast uppfyllt när man har vistats i Sverige i över tre år. Dock är rätten till medborgarskap inte absolut och poängen med hemvistkravet är att säkerställa att sökanden har bekantat sig med svenska förhållanden. I slutändan ska Migrationsverket och domstolen pröva den sökandens samhörighet med Sverige. Eftersom jag inte känner till din frus situation i närmare detalj kan jag därför inte heller uttala mig om hur en domstol kommer döma i målet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare