FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/06/2013

Förverkande av egendom dubbelbestraffning?

Hej! Jag dömdes är 2008 till fängelse i tre år för grovt narkotikabrott. Jag dömdes för försäljning av cannabis. Vid gripandet beslagtogs en mindre mängd cannabis och ca 15000kr i kontanter. Förutom att att jag dömdes till 3års fängelse dömdes jag även till att betala tillbaka 100.000kr till staten för eventuell vinning av försäljning av cannabis. Jag hade varken pengar eller tillgångar så beloppet gick direkt till kronofogden. Jag har sedan länge avtjänat mitt straff. Har jobbat som svetasare och tagit examen som energiingenjör. Jag har även betalat av nästan hela skulden på 100.000kr. Men jag har på senare tid frågat mig om inte detta borde vara dubbelbestraffning? Jag dömdes till fängelse, men även till att betala tillbaka 100.000kr som varken fanns i kontanter eller andra tillgångar. Är detta juridiskt rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt svensk rätt får inte samma gärning prövas igen sedan den vunnit laga kraft om inte resning beviljas. Inte heller får åtal väckas i fråga som redan prövas i en annan process. Detta gäller för att upprätthålla principen om ne bis in idem – inte samma sak två gånger, eller som principen lite slarvigt ibland kallas, förbud mot dubbelbestraffning. Lagstöd för detta återfinns i rättegångsbalkens 30 kap. 9 § och 45 kap. 1 § 3 st.

Här gäller dock att skilja på s.k. dubbelbestraffning å ena sidan och påföljd (ex. fängelse) kombinerad med en särskild rättsverkan (ex. förverkande av egendom) å andra sidan. Att en särskild rättsverkan får följa trots att fängelse utdöms framgår av brottsbalken 1 kap 8 §. Bestämmelserna om förverkande av egendom återfinns i brottsbalken 36 kap 1-6 §§. 36 kap 1 b § tycks vara den som aktualiserats i ditt fall.

Det är alltså inte fråga om någon dubbelbestraffning.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare