Förverkande av hyresrätt på grund av felbetalning som beror på hyresvärd

Min sambo (han står på kontraktet) och jag blev delgivna uppsägning av hyresavtal igår kväll pågrund av utebliven hyra. Dock är hyran betald, men till "fel konto" enligt hyresvärden. Våran hyresvärd har nyligen slagits ihop med en annan och sedan dess har många förändringar skett. Vi kan bland annat inte få vår post levererad pågrund av att posten inte kommer in i vår port (numera låst dygnet runt). Detta tror jag också är anledningen till varför hyran inte kommit dit den ska. Dem har antagligen nått OCR nummer, och missat att byta på räkningen denna månad. Enligt delgivelsen kan vi få behålla hyresrätten om vi inom 3 veckor betalar in hyran plus 1250kr i avgift. Detta tycker jag är helt orimligt och jag förstår inte hur det kan hamna på oss, när vi har gjort rätt. Hur bör vi hantera situationen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om att ert hyreskontrakt sagts upp på grunden att ni inte har betalat hyra, men att er ursäkt är att ni redan har betalt men att det sannolikt är så att ni har fått fel betaladress av hyresvärden och att det är därför som hyran inte har kommit fram.

Detta är då en hyresrättslig fråga. Jag kommer att besvara den som så att jag inledningsvis beskriver hur reglerna kring uppsägning av hyreskontrakt ser ut för att sedan tillämpa reglerna på ert fall.

Jordabalken

Regler om hyreskontrakt och uppsägning av dem finns i 12 kapitlet jordabalken. 12 kapitlet jordabalken kallas ofta för hyreslagen och det är också hur jag kommer att benämna den från och med nu.

I 42 § 1 stycket 1 punkten hyreslagen ser vi att en hyresrätt är förverkad och att hyresvärden får säga upp hyreskontraktet om hyresgästen är sen med hyran med mer än 1 vecka. Förverkande innebär att hyresgästen inte längre har en rätt till hyreslägenheten.

Enligt 44 § hyreslagen får man inte skiljas från lägenheten (alltså kastas ut) om man betalar hyran inom 3 veckor från det att hyresvärden meddelat en att man kan betala hyran och få behålla lägenheten.

Hyresnämnd

Är man i konflikt med sin hyresvärd kan den frågan hanteras i en hyresnämnd (69 § hyreslagen), vilka finns i varje län i landet (68 § hyreslagen). Det är hyresvärden som har att bevisa att hyresvärden har tillräckliga skäl för att förverka hyresgästens hyresrätt, alltså att visa att hyresgästen inte betalt hyran.

Ditt fall

Baserat på den information jag har fått låter det som om att ni har betalt er hyra så långt ni kan till er förmåga, vilket innebär att ni inte ska behöva betala mer och att ett förverkande av er hyresrätt inte ska ske. Är det så att ni får betalningsavier från er hyresvärd och betalar genom dem kan ni inte krävas göra mer.

Jag skulle rekommendera att ta denna fråga till en hyresnämnd. Ni bör förklara hela situationen i anmälan. Se till att ha sparat hyresavin, se till att ha betalningsutdrag från ert konto, och det skulle också hjälpa om ni har en serie betalningsavier. De olika hyresnämnderna finner ni här.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare