FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/12/2021

Förverkande och förstörande av införda varor

Vid import av ett kosttillskott blev min sändelse konfiskerad av tullen pga icke anmäld substans i kosttillskottet. Åklagarkammaren valde att öppna ett ärende klassat som smuggling och har därmed begärt en åklagare att ta beslutet om att förstöra varan.

Jag tog emot undersökningsrapporten och i rapporten skriver man ordagrannt att det inte finns underlag som klassar substansen som varken narkotika, dopningsämne, läkemedel, eller hälsofarligt material. Folkhälsomyndigheten har däremot ett yttrande som säger att substansen kan komma att av regering förklaras som narkotika eller hälsofarlig vara. Däremot finns det ingenting som säger att så är fallet idag.

Jag kan inte se någon anledning att staten har rätt konfiskera och förstöra en produkt som det inte finns laglig basis att faktiskt hantera. Jag kan givetvis överklaga bedömningen men funderar på hur jag faktiskt skall gå tillväga i sådana fall. All hjälp uppskattas!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du har försökt att importera varor, men inte deklarerat innehållet. Nu har tullen beslagtagit varorna och de ska destrueras. Innehållet är inte narkotika, dopningsämne, läkemedel eller hälsofarligt. Det framgår inte vad innehållet är, men din uppfattning verkar vara att det är tillåtet att införa i landet. Eftersom jag inte vet vad innehållet är får jag utgå från din bedömning där.

Stegen från att tullen tar varor tills att de förstörs kan beskrivas i tre steg: Beslag, Förverkande, Förstörelse. Jag kommer gå igenom förutsättningarna för dessa nedan.

Beslag

Tullverket har rätt att beslagta viss egendom enligt lag (2000:1225) om straff för smuggling 22 §. Eftersom jag inte vet vad det är för innehåll i kosttillskottet, och då inte heller om det bryter mot någon lag, kan jag inte uttala mig kring huruvida tullverket gjort rätt. Det spelar dock inte så stor roll för dina kortsiktiga handlingsalternativ, varorna är beslagtagna.

Förverkande

Förverkande betyder ungefär att staten övertar egendom från någon. Typfallet är pengar som intjänats genom brott (brottsbalken (1962:700) 36 kap 1 §), men det kan också gälla annan egendom som tagits i beslag. Åklagare får besluta om förverkande enligt lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m. 3 §. Meddelandet du fått från åklagaren är utfärdat enligt 3 § 2 st samma lag. Där står också att den som drabbas har en månad att anmäla sitt missnöje hos åklagaren. Om du gör det måste åklagaren inom en månad på sig att antingen häva beslaget (ge tillbaka varorna) eller väcka talan om förverkande i domstol.

Förstörelse

Den lag som blir tillämplig i detta fall är lag (1974:1066) om förfarande med förverkad egendom och hittegods m.m. Där anges att egendom som har förverkats och inte lämpas för försäljning får förstöras (5–6 §). Det förutsätter alltså att egendomen är förverkad.

Vad du kan göra

Eftersom du fått meddelandet från åklagaren har du en månad på dig att anmäla ditt missnöje, det bör stå i meddelandet hur du gör detta. Om du gör det kommer åklagaren antingen häva beslaget, eller ta frågan vidare till domstol. Eftersom det verkar som att grunden för beslaget är svag kan det finnas goda chanser att åklagaren helt enkelt häver beslaget.

Sammanfattning

Jag kan alltså inte uttala mig kring huruvida tullverkets eller åklagarens beslut är rätt då jag inte vet vilket innehåll kosttillskottet har. För att förhindra att varorna förstörs måste du meddela åklagaren inom en månad. Åklagaren kommer då häva beslaget eller gå vidare till domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du ytterligare någon fråga eller vill ha mer hjälp så nås jag på vidar.wicklund@lawline.se. Du kan också skriva om det inte står i meddelandet från åklagaren hur du ska meddela ditt missnöje.

Vänligen,
Vidar WicklundRådgivare