Fråga om arvsordning när den avlidne lämnar efter sig efterlevande make men inga bröstarvingar

Min bror dog för några år sedan. Min brors fru lever fortfarande. Det finns ingen bouppteckning upprättad efter honom. Min bror och hans fru har inga barn. Min svägerska har inga syskon och hennes föräldrar är döda. Vem ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor om arv regleras det huvudsakligen av ärvdabalken som du kan hitta (här).

Vem kommer ärva din bror?

I andra kapitlet i ärvdabalken framgår det vilka som har rätt att ärva från den avlidne. Listan är uttömmande och i hierarkisk ordning, vilket innebär att vissa personer i denna lista har företräde till arvet över andra.

Nedanstående hittar du de som har rätt till arvet i hierarkisk ordning.

  1. Efterlevande make/Särkullbarn. Om den som avlider var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ärvdabalken). När den efterlevande maken ärver kvarlåtenskapen så kommer istället hälften av den efterlevande makens egendom tillfalla den avlidnes arvingar när maken i sin tur avlider (3 kap. 2 § Ärvdabalken). Är det så att den avlidne har ett barn som inte är gemensamt med den efterlevande maken har barnet rätt att ta sin del av arvet direkt (3 kap. 9 § ärvdabalken).
  2. Bröstarvinge, det vill säga den avlidnes biologiska eller adopterade barn. (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Har en bröstarvinge avlidit ärver istället bröstarvinges barn om den har några (2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken)
  3. Den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § Äktenskapsbalken). I detta fall får båda föräldrarna dela på hälften av kvarlåtenskapen. Är det så att en av föräldrarna har avlidit eller båda, ärver istället den avlidnes syskon i deras ställe, eller rättar sagt förälderns barn. Har ett syskon avlidit ärver istället dennes avkomling, finns det inga syskon och en av föräldrarna har avlidit ärver istället den levande föräldern hela kvarlåtenskapen (2 kap. 2 § ärvdabalken).
  4. Den avlidnes mor och farföräldrar (2 kap. 3 § Ärvdabalken). Om någon av mor eller farföräldrar har avlidit ärver istället deras barn arvet (syskonen till den avlidnes mamma och pappa). Har den avlidne mor/farföräldrar inga barn ärver istället de levande mor- och farföräldrarna. (2 kap. 3 § 2 stycket ärvdabalken).
  5. Allmänna arvsfonden. Om det inte finns någon arvinge eller efterlevande make ärver istället allmänna arvsfonden kvarlåtenskapen (5 kap. Ärvdabalken).

Sammanfattning

Din brors kvarlåtenskap kommer i första hand att ärvas av hans hustru. När hustrun i sin tur avlider (och det fortfarande finns kvar arvingar från din bror) kommer de att få ärva hälften av hustruns egendom när hon avlider (3 kap. 2 § Ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare