Fråga om att bli av med svenskt medborgarskap och hur man går tillväga för att behålla det

Hej! Jag föddes utanför Sverige 2001. Min pappa är svensk medborgare och bor i Sverige men jag är osäker ifall jag har rätt till svensk medborgarskap. Jag skriver med min pappa men när min mamma dog när jag var 15 år ville han inte ta mig till Sverige. Jag har inte mycket info om honom förutom att jag är hans dotter. Jag har mina syskon, kusiner, mostrar och många fler släktingar i Sverige men jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jag vet att så fort jag fyller 22 år så förlorar jag den, det är förens nu som min moster berättat för mig att det fortfarande finns en chans att ansöka och bo med henne. (Google translate)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lag om svenskt medborgarskap

För att svara på din fråga kommer jag använda bestämmelserna i lagen om svenskt medborgarskap. Enligt dagens lagstiftning blir ett barn svensk medborgare om en av föräldrarna till barnet är svensk medborgare eller om en avliden förälder till barnet hade svenskt medborgarskap innan sin död (2 § lag om svenskt medborgarskap).

Om du är född efter 1 juli 2001

Du skriver att du är född 2001. En person som är född efter 1 juli 2001 med en svensk pappa och en utländsk mamma blir svensk medborgare om föräldrarna var gifta (Automatiskt medborgarskap genom födsel, adoption eller att föräldrarna gifter sig - Migrationsverket). Det innebär att om du är född efter 1 juli 2001 och dina föräldrar var gifta, så är du svensk medborgare.

Men som du skriver kan man förlora sitt svenska medborgarskap. Om man är född utomlands, aldrig bott i Sverige och inte varit här regelbundet förlorar man sitt svenska medborgarskap när man fyller 22 år (14 § första stycket lag om svenskt medborgarskap). Däremot kan man behålla sitt svenska medborgarskap genom en ansökan, denna måste göras innan man fyller 22 år (14 § andra stycket lag om svenskt medborgarskap).

På migrationsverkets hemsida kan du hitta en blankett som ska fyllas i för att ansöka om att få behålla medborgarskapet (Ansökan om att få behålla svenskt medborgarskap - Migrationsverket).

Din situation

Eftersom att jag inte vet så mycket om din situation så kan jag tyvärr inte ge mer specifik hjälp. På migrationsverkets hemsida finns däremot ett test där du kan se om du uppfyller kraven för att bli svensk medborgare som du kan göra för att få en bild av hur dina möjligheter ser ut (Testa om du kan bli svensk medborgare - Migrationsverket).

Jag hoppas att mitt svar har varit till lite hjälp. Stort lycka till!

Sarah LianderRådgivare