Fråga om att inte arbeta under sin uppsägningstid

Jag skrev på en anställningsavtal som jag snabbt ångrade då något brådskande och allvarligt kom upp som tyvärr ledde till att jag måste avsluta min anställning så fort som möjligt. Jag meddelade min arbetsgivare och de berättade då att jag som anställd måste jobba de kommande 14 dagarna som jag hade kommit överens om i avtalet, jag har dock inte kunnat gå på en enda arbetstillfälle. Kommer jag få någon typ av bot/böter för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har du en skyldighet att arbeta under uppsägningstiden. Om du inte arbetar under din uppsägningstid kan du riskera skadestånd från arbetsgivaren (se här).

Du nämner att du var tvungen att sluta på grund av att något allvarligt och brådskande kom upp. Ett tips är att vända dig till det aktuella facket och berätta situationen för att se om de kan kan reda ut det med din arbetsgivare. Det kan vara värt ett försök, även om det inte är säkert att de kan hjälpa dig.

Kan inte facket hjälpa dig så får du antingen infinna dig på jobbet de dagar du har kvar, alternativt vara beredd på att din arbetsgivare kan kräva dig på skadestånd. Skadeståndet kommer förmodligen innebära att arbetsgivaren håller inne den lön du skulle tjänat om du istället hade jobbat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare