FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/03/2022

Fråga om brottsrubricering då person efter tillgång till lägenhet kastat föremål som tillhörde lägenhetsinnehavaren

Hej! Jag låg på sjukhuset i 6 veckor hösten 2021. Under tiden jag vårdades så fick min mamma nyckel till min lägenhet, för att ta in posten, kasta mat från kylskåpet och vattna mina blommor.

Det har visat sig nu att hon har sökt igenom min bostad och bl.à slängt bort alkohol. Jag saknar även fotografier som jag har sparat på min sambo som tragiskt dog. Jag ville visa fotografierna för vår gemensamma dotter.

Har min mamma gjort sig skyldig till hemfridsbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsbalken

Av (4 kap. 6 § första stycket brottsbalken) följer att den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, döms för hemfridsbrott till böter. Det avgörande för om ett inträngande eller kvarstannande i en bostad är olovlig är viljan hos den som bor i bostaden, dvs. den som lagligen disponerar den. Eftersom din mamma fått tillgång till lägenheten bör hon rimligtvis inte olovligen ha trängt in eller kvarstannat i bostaden.

Det skulle eventuellt kunna vara fråga om ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken), stöld (8 kap. 1 § brottsbalken), egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § första stycket brottsbalken) eller skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken). Vid konkurrens mellan brotten bör personen som regel dömas för ett av brotten. Det avgörande blir då vilken typ av kränkning som i det enskilda fallet framstår som mest framträdande (NJA 1990 s. 315).

Även om fotografierna i sig inte har något värde kan de omfattas av ekonomisk skada eftersom de har ett affektionsvärde och ett estetiskt värde. Vad gäller alkoholen bör tillgreppet falla in under stöld alternativt skadegörelse. Har hon å andra sidan tagit med sig alkoholen hem till sig skulle det kunna vara egenmäktigt förfarande om hon saknade tillägnelseuppsåt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare