Fråga om gåva av fastighet och dess innebörd på ett senare arvskifte

Hej, Jag och min bror ska ärva våran pappa. Mamma har gott bort. Han vill ge bort sitt hus, värt 6 miljoner till ett av sina barnbarn. Han är 92 år men fullt frisk. Går det att hoppa över bröstarvingarna genom att ge bort huset till någon annan. Spelar det nån roll att det är barnbarn eller vem som helst.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå i mitt svar från att ditt Pappa vill ge bort huset medan han är vid liv och inte testamentera bort huset till sitt barnbarn när han avlider. I dessa fall regleras frågan av ärvdabalken som du kan hitta (här).

Kan din Pappa hoppa över bröstarvingar genom att ge bort egendom?

Det finns ingenting som hindrar din pappa ifrån att överlåta huset till vem han vill så länge överlåtelsen följer vad som krävs vid en överlåtelse av fast egendom (4 kap. 1 - 3 §§ Jordabalken). Däremot, med tanken på din Pappas höga ålder så tordes den här gåvan vara att jämställa med ett testamente och således falla in under “det förstärkta laglottsskyddet” (7 kap. 4 § Ärvdabalken). Vad det innebär är att gåvan även efter överlåtelsen kommer ingå i arvet när din och din brors arvslotter ska beräknas. Vad som avses med laglott är en bröstarvinges minsta möjliga utdelning från arvet och motsvarar hälften av den tilltänkta utdelning om det inte vore för gåva eller testamente (7 kap. 1 § Ärvdabalken). För att illustrera, du och din bror som enda bröstarvingar har rätt till 50% vardera av er pappas arv, detta är motsvarar era arvslotter (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Om er pappa sedermera skulle testamentera eller ge bort all sin egendom så har ni fortfarande rätt till hälften av er arvslott, det vill säga 25 % av arvet vardera (detta är eran laglott). I dessa lägen kommer först testamentet eller gåvan att gå åter och användas vid beräkningen av era arvslotter, sedan kommer ni få utdelning motsvarande era laglotter och resterande tillgångar gå till gåvo- eller testamentstagare (7 kap. 3 § Ärvdabalken).

Så svaret på din fråga blir med störst sannolikhet nej. På grund av din pappas höga ålder kan han inte överlåta egendom till någon annan utan att det skulle likställas med ett testamente och således kan han inte hoppa över en arvsklass (7 kap. 4 § Ärvdabalken). Viktigt att poängtera däremot är att er rätt till laglottsskyddet kräver att ni väcker talan mot gåvan inom ett år från bouppteckningen, annars kommer er rätt till laglott gå förlorad (7 kap. 5 § Ärvdabalken).

Blir det någon skillnad om det är till ett barnbarn?

Det finns särskilda regler kring gåvor om gåvotagaren är arvsberättigad och främst om gåvan är till en bröstarvinge, då detta kan likställas med ett förskott på arvet (6 kap. 1 § Ärvdabalken). Då gåvan är till ett barnbarn så är utgångsläget att det inte blir någon skillnad då barnbarn inte är arvsberättigade. Däremot finns det scenarier då ett barnbarn kan bli arvsberättigade, exempelvis om dennes förälder som är bröstarvinge har avlidit. I dessa fall är barnbarnet att likställas med bröstarvinge då denne ärver i sin förälders ställe. I sådana fall ska regler kring förskott på arv tillämpas, vilket innebär att gåvan ska ingå i arvsmassan och beräkningen av arvslotterna (6 kap. 5 § Ärvdabalken).

Så för att summera, om det skulle vara så att gåvan hade gjort för 30 år sedan så skulle gåvan inte varit med vid beräkningen av arvet, förutsatt att barnbarnets arvsberättigade förälder är vid livet. Skulle det vara så att den arvsberättigade föräldern var avliden före gåvotillfället så skulle gåvan ses som förskott på arv och ingå i arvsmassan. Men i ditt fall så spelar det här ingen roll då gåvan kan likställas med testamente och således alltid kan vara med i beräkningen av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare