Fråga om istadarätt för halvsyskons barn

Hej! Min faster har avlidit Hon hade två helbröder och en halvsyster De två bröderna har vardera två barn. Hur stor del ärver halvsysterns enda barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vädner dig till oss på Lawline emd din fråga.

Som jag har förstått din fråga så har din faster inga egna barn utan endast sina syskon. I ärvdabalken görs ingen skillnad mellan hel och halvsyskon i arvsrätten mellan dom. Det spelar bara roll i förhållandet mellan föräldrar och barn då

Den första arvsklassen är bröstarvningarna, alltså arvlåtarens barn (2 kap 1§ Ärvdabalken, ÄB).  Om fastern skulle ha egna barn så är dessa de som ärver hela kvarlåtenskapen med varsinn andel som beror antingen på ett eventuellt testamente, eller annars varsin laglott (ex. 1/3 var av kvarlåtenskapen om hon har tre barn). Om det inte finns några bröstarvingar så är det andra arvsklassen som ärver, denna består av föräldrar och i andra hand syskon till arvlåtaren (2 kap 2§ st 1 ÄB). Syskonen ärver föräldrarnas lott genom istadarätten, detta innebär att syskonen "ställer sig" i föräldrarnas ställe. Detta innebär utifrån den informationen du lämnat att din fasters syskon kommer dela på kvarlåtenskapen med lika del var, alltså få 1/3 var. Som jag nämnde inledningsvis så görs ingen skillnad mellan hel och halvsyskon när dessa ärver annan än föräldrarna, så alltså påverkas inte istadarätten (se 2 kap 2§ 3st ÄB). Beträffande halvsysterns barn så kommer detta barn inte att ärva någonting ännu utan får arvet när dennes mamma har avlidit.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare